Als ondernemer of freelancer wil je dat je administratie en zakelijke verplichtingen soepel verlopen, zonder dat je tijd of energie verspilt. Natuurlijk wil (en moet) je voldoen aan de wettelijke eisen en digitale veiligheid waarborgen. En dat gaat verder dan je algemene voorwaarden en privacy policy op orde hebben! Een belangrijk hulpmiddel is een betrouwbare manier om je zaken digitaal te regelen.
Eenvoudig toegang tot overheidsdiensten met eHerkenning
eHerkenning is een inlogmiddel waarmee je veilig toegang krijgt tot verschillende overheidsinstanties en zakelijke platforms. Het is vergelijkbaar met DigiD, maar speciaal ontwikkeld voor ondernemers. Voor zaken zoals belastingen, subsidies en vergunningen is eHerkenning vaak verplicht. Zo krijg je bijvoorbeeld toegang tot de e Herkenning Belastingdienst, waar je onder meer loonaangifte kunt doen of BTW-zaken kunt regelen.
Waarom is eHerkenning belangrijk?
Het voldoet aan strenge veiligheidseisen, wat betekent dat jouw gegevens en die van je bedrijf goed beschermd zijn. Ook kun je op een handige en sneller manier meerdere overheidsdiensten bereiken met één inlogmiddel, wat flink veel tijd en gedoe bespaart.
Ook goed om te weten: het is verplicht voor bepaalde aanvragen, zoals subsidies en vergunningen.
Subsidie aanvragen voor energiebesparende maatregelen met e herkenning
Stel, je hebt een klein bedrijf en wilt een subsidie aanvragen voor energiebesparende maatregelen. Zonder e Herkenning kun je dit niet digitaal regelen. Door een eHerkenning-account aan te vragen op niveau 3 (EH3), krijg je toegang tot de subsidieportalen en kun je alles snel en veilig indienen.
Je administratie automatiseren en integreren
Naast eHerkenning is het belangrijk om als ondernemer je administratie op orde te hebben. Denk aan het koppelen van systemen zoals je boekhoudsoftware, urenregistratie en bankrekening. Automatisering hiervan bespaart een heleboel tijd en vermindert ook de kans op fouten. Kies voor software die integraties biedt met platforms zoals eHerkenning en de Belastingdienst. Gebruik ook een tool waarmee je direct BTW-aangifte kunt doen en koppelingen kunt maken met je bankrekening.
Je bent freelancer en gebruikt nog geen boekhoudprogramma dat geïntegreerd is met eHerkenning? Niet handig als je tijd wilt besparen! Met deze oplossing kun je namelijk met een paar klikken je BTW-aangifte indienen bij de Belastingdienst. Dit bespaart je tijd en zorgt ervoor dat je geen deadlines mist.
Lees ook eens dit gerelateerde artikel: verklaring geen privégebruik auto
Waarom nu beginnen?
Het gebruik van tools zoals eHerkenning en slimme administratieve oplossingen helpt je om sneller en efficiënter te werken, maar ook om stress en boetes te vermijden. Vooral nu digitalisering steeds belangrijker wordt, is het belangrijk om voorbereid te zijn en je processen te optimaliseren. Je wilt niet achterlopen als ondernemer of freelancer, liever loop je voor op de markt!
Zorg dat je zaken op orde zijn en bespaar tijd en geld! Zorg dat je algemene voorwaarden en je privacy policy op orde zijn en vraag tijdig je eHerkenning aan. Investeer ook zeker geld in een gestroomlijnde administratie. Voor je het weet bespaar je per week een aantal uren op zaken waar je eigenlijk helemaal niet mee bezig wilt zijn. Zo kun je leuker en makkelijker ondernemen!