Of je nu een kleine online winkelier bent die vanuit je garage opereert of gewoon een particulier bent die af en toe cadeaus en pakketten verstuurt, je laat een ecologische voetafdruk achter bij elk pakket dat je verzendt. Het lijkt misschien niet dat het veel invloed heeft op het wereldwijde klimaat, maar pakketten verzenden verhoogt weldegelijk de uitstoot van koolstofdioxide. Als je je zorgen maakt over het milieu, bekijk dan onze tips voor duurzaam verpakken en verzenden.
1. Gebruik recyclebare, gerecyclede of biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen
Over de hele wereld worden dagelijks enorme hoeveelheden verpakkingsmaterialen gebruikt. Helaas zijn de goedkoopste en meest populaire opties vaak niet biologisch afbreekbaar of recyclebaar. Ze worden weggegooid en dragen aanzienlijk bij aan de milieuvervuiling. Styrofoam, een standaard dempingsmateriaal voor kwetsbare voorwerpen, komt bijvoorbeeld vaak in waterwegen terecht, wat een nadelig effect heeft op het leven in zee. Het is op sommige plekken zelfs verboden, maar het verbod is verre van universeel. En goede oude noppenfolie en handwikkelfolie zijn ook niet bepaald milieuvriendelijk. Materiaalstrategieën raken iets dieper in je toeleveringsketen, maar het veranderen van je materiaal hoeft niet drastisch te zijn. Verken je opties en begin na te denken over hoe een materiaalverschuiving eruit zou kunnen zien voor je verpakking.
Gelukkig zijn er een aantal milieuvriendelijke alternatieven ontwikkeld, en veel daarvan zijn net zo betaalbaar als hun niet-recyclebare of niet-biologisch afbreekbare tegenhangers. Ze omvatten biologisch afbreekbare verpakkingspinda’s, gegolfde noppenfolie, opblaasbare luchtkussens gemaakt van gerecyclede materialen, verpakkingsmaterialen gemaakt van maïzena, paddenstoelen (geloof het of niet) of zeewier, gerecycled papier en karton, gerecycled plastic en milieuvriendelijk plastic.
2. Hergebruik verpakking waar mogelijk
Als je verzendmateriaal hebt dat je kunt hergebruiken (bijvoorbeeld dozen van je leveranciers of van pakketten die je hebt ontvangen), ga ervoor! Natuurlijk moet je er eerst voor zorgen dat de doos stevig genoeg is om nog een reis te doorstaan. Als dat zo is, koop dan geen nieuwe doos als je een oude kunt gebruiken.
3. Verklein de grootte van je pakketten
Het verkleinen van je verzenddozen kan om verschillende redenen gunstig zijn. Ten eerste, wanneer de doos precies de juiste maat heeft voor de inhoud (niet te groot en niet te klein), is het gemakkelijker om de veiligheid van de items in de doos te garanderen. Te veel vrije ruimte kan ertoe leiden dat de items in de doos gaan schuiven, zelfs als je opvulmaterialen gebruikt. Ten tweede rekenen vervoerders vaak op maatgewicht, wat betekent dat hoe groter je verzenddozen, hoe meer je uiteindelijk betaalt voor verzending. Tot slot, maar daarom niet minder belangrijk, neemt een kleinere verpakking minder ruimte in beslag op een vrachtwagen, schip of vliegtuig, waardoor de ecologische voetafdruk wordt verkleind.
Als het echter gaat om het verzenden van meerdere bestellingen naar dezelfde klant, is het een goed idee om ze in één pakket samen te voegen, omdat één groot pakket nog steeds een kleinere ecologische voetafdruk heeft dan meerdere kleinere pakketten. Bovendien maakt het samenvoegen van meerdere bestellingen tot één bestelling mogelijk om verpakkingsmateriaal te besparen.
Meestal zijn er twee strategieën voor het kiezen van verpakkingsformaten. Een strategie is om een breed scala aan maten te gebruiken om te optimaliseren voor verschillende productassortimenten. Een andere strategie is de one-size-fits-most-benadering, waarbij slechts enkele verpakkingsformaten worden gebruikt. Kies een strategie op basis van je productlijn en bestelpatronen. Bekijk je huidige verpakkingsformaten en schat hoeveel lucht je verzendt (ongebruikte ruimte). Kijk van daaruit of je wat centimeters op je pakjes kunt verliezen of zelfs van de ene strategie naar de andere kunt overschakelen voor optimalisatie.
4. Kies een duurzaam verzendbedrijf
Er zijn veel vervoerders en de een besteedt meer aandacht aan duurzaamheid dan de ander. Zo zijn er bedrijven die hun klanten bijvoorbeeld aanmoedigen om herbruikbare transportverpakkingen te gebruiken, of ze investeren in hybride elektrische vrachtwagens en gebruiken kleinere voertuigen met een lagere emissievoetafdruk. Er bestaan bedrijven met recyclingprogramma’s, bedrijven die proberen het energie- en waterverbruik te verminderen en bedrijven die zonnepanelen gebruiken om hun faciliteiten van stroom te voorzien.
5. Plan een pakketafhaling
In plaats van naar een postkantoor te rijden, kan je een pakketafhaling plannen met de vervoerder. Naast het besparen van gas, verkleint het ook je ecologische voetafdruk. Aangezien vervoerders de routes van hun bestelwagens optimaliseren om brandstofzuinig te zijn, is het plannen van een pakketafhaling een milieuvriendelijkere optie. Natuurlijk, als je maar één pakket hebt om te verzenden en naar het postkantoor kunt lopen, doe dat dan zeker.