Bijna elke webwinkel heeft wel algemene voorwaarden, het wordt gezien als iets wat geregeld moet worden, maar over het algemeen wordt er weinig aandacht aan besteed.
In deze blog wil ik graag toelichten waarom het belangrijk is om algemene voorwaarden te hebben en wat daar allemaal in kan (en mag) staan.
Afspraken duidelijk maken
In algemene voorwaarden maak je afspraken die voor alle bestellingen gelden. Zo kun je in algemene voorwaarden aangeven hoe je omgaat met garantie & retouren, hoe en wanneer er betaald moet worden, hoe je omgaat met klachten, en welke productaansprakelijkheid er geldt. Kortom eigenlijk de rechten en verplichten van zowel jou als de consument.
Voor beide partijen is dit belangrijk. Als ondernemer sta je zo juridisch sterken, wanneer er een geschil ontstaat. De afspraken zijn duidelijk gemaakt en er is geen onduidelijkheid over zaken die niet door de wet geregeld worden.
Als consument heb je ook duidelijkheid met algemene voorwaarden. Je weet vooraf wat je van de ondernemer mag verwachten en wat je eigen rechten & plichten zijn.
Niet zomaar alles mag in algemene voorwaarden gezet worden
Je mag niet zomaar alles in algemene voorwaarden zetten, het moet wel redelijk zijn en niet tegen wettelijke eisen in gaan. Je mag consumenten bijvoorbeeld geen wettelijke rechten ontzeggen.
Een goed voorbeeld is de bedenktijd. Een consument heeft bij wet 14 dagen om een product retour te mogen melden en nogmaals 14 dagen na melding om daadwerkelijk te retourneren. Je mag hier als bedrijf niet 7 dagen van maken. Wel mag je in de algemene voorwaarden bijvoorbeeld stellen dat de consument altijd 30 dagen heeft voor daadwerkelijk retour. Dit is immers meer dan de wet bepaald heeft.
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld een inspectieplicht. Sommige algemene voorwaarden verplichten de ontvanger om direct te bekijken of het product geen gebreken vertoond en hier direct melding van te maken. Dat terwijl de wet de consument 2 maanden na ontdekking van een gebrek geeft om deze te melden.
Je mag dus niet zomaar dingen in algemene voorwaarden zetten maar moet altijd controleren of deze niet in conflict zijn met geldende regelgeving.
Alleen in de algemene voorwaarden is niet voldoende
Ook kun je niet allerlei zaken in de algemene voorwaarden zetten zonder deze elders te noemen. Over het algemeen worden algemene voorwaarden namelijk niet gelezen, je bent verplicht om consumenten op een adequate manier te informeren. Je zult bepalingen uit de algemene voorwaarden dus ook elders op een duidelijke plek in duidelijke taal moeten vermelden. De ideale plek hiervoor zijn klantenservice pagina’s met titels als “bedenktijd & retour”, “levertijd & verzendmethodes”, “betaling & betaalmethodes”, “garantie & klachten”, etc.
Gratis algemene voorwaarden voor de ecommerce
Nu ben je een ondernemer en geen jurist. Je kunt een jurist in de hand nemen om je webwinkel helemaal in orde te maken, maar dat is vaak duur en het wiel opnieuw uitvinden.
Je kunt ook gebruik maken van de gratis algemene voorwaarden voor webshops van WebwinkelKeur. Dit zijn algemene voorwaarden die aan de wettelijke eisen voldoen. Daarnaast zijn op de website van WebwinkelKeur ook andere voorbeelddocumenten te vinden. Denk daarbij aan klantenservice teksten en een privacy policy generator. Daarmee zorg je eenvoudig en snel dat je webwinkel aan de wettelijke eisen voldoet.