Voor een webshop, is de conversieratio een van de allerbelangrijkste dingen. Een conversieratio met enkele procenten – of zelfs slechts decimalen – verhogen, kan een grote invloed hebben op de algemene winst van een organisatie. Jammer genoeg zijn er tal van redenen waarom een potentiële klant ervoor kan kiezen om weg te klikken en niet te converteren. Gelukkig zijn er ook manieren om te ontdekken wat de triggers zijn voor consumenten om te converteren! Zo kun jij daar makkelijk op inspelen. Wil je ook meer sales genereren? Lees dan dit artikel!
1. Test de gebruiksvriendelijkheid van je webshop
Als eigenaar van een webshop is het erg belangrijk dat je weet hoe mensen je webshop gebruiken. Dit klinkt misschien nogal vaag, maar eigenlijk is het voor conversieoptimalisatie erg belangrijk dat je weet of je content wordt gelezen, of er bepaalde niet-klikbare knoppen zijn waar wel op wordt geklikt enzovoort. Gelukkig kun je dit allemaal ontdekken met ‘behaviour analytics’-software. Er zijn verschillende programma’s op de markt, zoals FullStory en HotJar. HotJar maakt bijvoorbeeld heatmaps van je pagina’s, waardoor je goed kunt zien waar bezoekers met hun muis over ‘zweven’ of stilstaan. Misschien wordt er wel veel geklikt op ‘contacteer ons’ – handig als er een linkje achter zit, zonde als dit niet het geval is. Aan de hand van deze software kun je aanpassingen maken aan je webshop om deze gebruiksvriendelijker te maken.
2. A/B-test je aanpassingen
Als je een lijst hebt van punten waarvan je denkt dat het goede aanpassingen kunnen zijn voor je webshop, is het daarom nog niet een goed idee om alles meteen door te voeren. Je kunt misschien wel werkpunten hebben ontdekt, maar dat betekent niet dat elke oplossing ook scoort. Voor je alles doorvoert, is het altijd goed om je aanpassingen te A/B-testen. Want zelfs de kleur van een knop kan bijvoorbeeld invloed hebben op een conversiepercentage, wist je dat? Zo creëert rood urgentie, wat de ideale kleur is om sales mee aan te kondigen, maar is blauw een kleur die vertrouwen opwekt. A/B-test elke aanpassing een tijdje, zodat je zeker weet dat een aanpassing een positieve invloed heeft op het conversiepercentage voordat je alles doorvoert.
3. Focus op je USP’s
Waarom moet een klant bij jou een dienst of product aanschaffen en niet bij de concurrentie? Als je hier geen duidelijk antwoord op hebt, dan is dat zonde. Het is immers belangrijk om een identiteit te creëren; dit kun je doen met USP’s of Unique Selling Points. Een belangrijke USP voor een webshop is gratis verzending vanaf een bepaalde bestelwaarde, maar als je extra punten hebt waarmee je je kunt onderscheiden van andere concurrenten, dan horen die ook thuis in de USP’s. Een bedrijf die dit goed aanpakt, is bijvoorbeeld FMTC Safety. Zowel op een algemene landingspagina zoals die van een STCW cursus als op productpagina’s van bijvoorbeeld de STCW Basic Safety Training, komen de USP’s duidelijk en prominent in beeld. Ze staan dan ook op elke pagina duidelijk opgelijst en zijn te zien als je naar het bestelproces wilt doorklikken.
We wensen je alvast veel succes!