1. Schaalbaarheid
Een effectief B2B e-commerce digitale ervaringsplatform stelt uw organisatie in staat om gemakkelijk te groeien en op te schalen om aan de marktvraag en klantbehoeften te voldoen, door nieuwe verkoopkanalen te openen en voortdurend nieuwe marktsegmenten te bereiken.
Door boeiende inhoud te creëren en te testen voor uw beoogde B2B-kopers, kunt u waarde leveren en snel reageren op veranderingen in de markt. Door uitbreidbare B2B e-commerce cloudoplossingen te gebruiken, kunt u uw bestaande technologie vernieuwen en uw marketing- en merchandising mogelijkheden aanzienlijk verbeteren.
2. Verbeterde efficiëntie en productiviteit
Door integratie met enterprise resource planning (erp software) en andere back-end bedrijfssystemen, biedt e-commerce duidelijke efficiëntieverbeteringen voor B2B-organisaties. Omdat klanten op hun gemak online kunnen bestellen, kunnen bedrijven zich concentreren op de daadwerkelijke klantenservice functies in plaats van simpelweg bestellers te zijn.
Bovendien elimineren geautomatiseerde bestellingen en workflows de noodzaak om gegevens in onafhankelijke systemen opnieuw te configureren, waardoor de kans op fouten wordt verkleind. Dit verbetert de efficiëntie van verzendprocessen verder en verhoogt de order doorvoer.
3. Meer klanten
Een B2B e-commerce site met openbare catalogus pagina’s is een krachtig hulpmiddel om nieuwe B2B-klanten te bereiken. Uw toekomstige kopers winkelen niet alleen liever online, maar zullen dit ook eisen. Terwijl B2B-kopers online gaan om producten te vergelijken en de beste prijzen te vinden, kunnen fabrikanten en distributeurs de kracht van zoekmachines gebruiken om met hen in contact te komen. Door een responsieve B2B e-commerce site met rijke SEO-vriendelijke inhoud te ontwikkelen, kunt u nieuwe bezoekers lokaliseren en omzetten in klanten.
4. Verbeterde merkbekendheid
Een B2B e-commerce platform biedt uw bedrijf een online aanwezigheid, waardoor u controle heeft over uw merk. Hierdoor kunt u uw merk zowel lokaal als internationaal promoten, laten groeien en versterken.
Hoewel andere externe B2B-marktkanalen extra merkbekendheid kunnen opleveren, is uw e-commerce website met merknaam het belangrijkste marketinginstrument voor een duurzame online aanwezigheid en zichtbaarheid.
Het ontwikkelen van SEO-vriendelijke inhoud voor uw e-commerce site is een snelle manier om de positie van uw site in de zoekmachines te verbeteren en de kans te vergroten dat uw doelgroep weet wie u bent.
5. Verhoogde verkoop
Een B2B webshop helpt je niet alleen om nieuwe klanten te bereiken, het stelt je ook in staat om eenvoudig een geautomatiseerd cross-sell- en upsell-aanbevelingsprogramma te implementeren. Hiermee kunt u de verkoop verhogen door klanten op de site relevante suggesties te geven en hen aan te moedigen gerelateerde artikelen te kopen, of artikelen met meer functies en functionaliteiten.
Een goed ontworpen e-commerce platform voorziet uw klanten van de juiste informatie en vergemakkelijkt zo het bestelproces. Door selfservice-mogelijkheden te bieden, stellen B2B-e-commerce websites klanten in staat om gemakkelijk te bestellen of opnieuw te bestellen op basis van eerdere aankopen, inclusief onderhandelde prijzen en gepersonaliseerde voorkeuren. Dit verhoogt niet alleen de verkoop, maar verbetert ook de gemiddelde orderwaarden.
6. Analysemogelijkheden
B2B e-commerce biedt een perfect platform voor organisaties om uitgebreide analyse campagnes te lanceren. Via e-commerce kunnen organisaties eenvoudig marketingcampagnes, verkoopeffectiviteit, productmix, voorraad wisselingen, klant verkoopeffectiviteit en klantbetrokkenheid meten en evalueren. Google Analytics biedt het volgen van e-commerce, maar door analyses met uw ERP te integreren, krijgt u veel waardevollere gegevens met bruikbare inzichten.