Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten is zich niet bewust van het feit dat vergelijkingswebsites provisies ontvangen. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research in opdracht van Ditzo. Het onderzoek, uitgevoerd onder ruim 1000 Nederlanders, toont aan dat 86% van de Nederlanders vindt dat de vergoedingen te hoog zijn. Diverse vergelijkingswebsites krijgen vergoedingen tot wel €200,00 per product.
Tevens zet 80% van de respondenten zijn vraagtekens bij de uitkomsten van de vergelijking met de kennis dat er veel geld aan verdiend wordt. Meer dan de helft vindt de provisie die gegeven wordt daarom ook veel te hoog. “Wij begrijpen dat mensen vergelijkers gebruiken en dat de sites een vergoeding vragen, maar het onderzoek toont onder andere dat de consument vraagtekens zet bij de hoogte hiervan, aangezien er niet echt advies wordt geboden zoals verzekeringsadviseurs dat bieden”, aldus Bob Stehmann, directeur van verzekeraar Ditzo.
Bijna 40% maakt gebruik van vergelijkingssites
Uit het onderzoek blijkt dat bijna 70% van de consumenten deze beloningen als premieverhogend zien, dit hoge percentage is opvallend omdat bijna 40% van de consumenten wel eens gebruik maakt van een vergelijkingssite om zich te oriënteren. Ruim 20% van de Nederlanders heeft daadwerkelijk wel eens een verzekering afgesloten via een van de vele vergelijkingssites. Ditzo wilde met het onderzoek meer inzicht krijgen in wat de consument vindt van prijsvergelijkers. “Er wordt namelijk nooit aan consumenten naar hun mening over vergelijkers gevraagd. Om daar achter te komen, hebben we een onafhankelijk onderzoek laten doen,” zegt Stehmann.
Weinig transparantie
De consument vindt dat er te weinig transparantie is over de hoogte van de bonus voor de vergelijkingswebsite. Ook geeft bijna de helft van ondervraagden aan niet te weten dat een aantal vergelijkers in handen is van grote verzekeraars. Daarnaast is voor hetzelfde aantal mensen onduidelijk dat vergelijkers een vergoeding krijgen voor iedere verzekering die zij afsluiten. Hoewel vergelijken een belangrijk is onderdeel geworden bij het maken van keuze van verzekeraar, blijkt uit het onderzoek dat de consument dat niet wil tegen elke prijs.
Liever persoonlijk verzekeringsadvies?
Nh1816 Verzekeringen kiest uitsluitend voor de onderscheidende kracht van het deskundige intermediair als advieskanaal voor verzekeringsproducten. Daarbij wordt er bewust gekozen om verzekeringsproducten niet te etaleren op dure vergelijkingssites, waar consumenten zelf beslissen welk product zij afsluiten en tegen welke lage premie, maar zonder de belangrijke toegevoegde waarde van verzekeringsadvies. De financieel adviseur is in staat om een consument maatwerk te leveren bij de keuze voor het juiste verzekeringsproduct en bewijst zijn waarde gedurende de looptijd van de verzekeringen bij schade of wijzigingen in de leefsituatie van de klant.