Wil je jouw horecazaak uitbreiden en betekent dat ook dat je nieuwe werknemers kunt aannemen? Bij het aannemen van nieuwe werknemers binnen jouw zaak kun je denken aan een aantal zaken. We zetten hieronder een aantal punten voor je op een rij.
1. Afspraken maken
Heb je nieuwe werknemers gevonden die binnenkort voor jou gaan werken? Dan is het belangrijk dat je onderlinge afspraken maakt. Dit kunnen verschillende soorten afspraken zijn. Denk bijvoorbeeld aan het aantal uren dat gewerkt moet worden en het soort contract dat wordt opgesteld. Ook kun je denken aan andere afspraken, zoals de werkkleding die gedragen moet worden.
Het maken van afspraken is erg belangrijk, omdat je zo goed weet wat je van elkaar moet verwachten en waar je aan toe bent. Ook moet je bij het aannemen van een nieuwe werknemer het nodige administratieve werk verrichten, zoals het doorgeven aan de Belastingdienst dat je een werknemer aanneemt.
2. Payroll
Speciaal voor horeca-ondernemers kun je gebruik maken van een payroll horeca. Dit houdt in dat verschillende taken voor je uit handen worden genomen, denk maar aan de salarisadministratie. Dit is een belangrijke taak – of zelfs verplichte – voor de werkgevers: je wil natuurlijk dat jouw werknemers op tijd hun salaris kunnen ontvangen.
Een payroll zal dit voor jou kunnen uitvoeren, zodat je hier zelf niet naar hoeft om te kijken. Ideaal als je een druk restaurant hebt waarbij je eigenlijk niet echt tijd voor deze taken kunt vinden. Naast dat dit voordelen heeft voor de werkgever, heeft dit ook zo zijn voordelen voor de werknemer. Denk bijvoorbeeld aan de zekerheid van het inkomen. De payroll kan de salarisadministratie voor je doen, maar kan de werknemers ook zelfs begeleiden tijdens verzuim of tijdens scholing.
3. Het maken van een planning
Binnen een horecazaak is een planning, ook wel een werkrooster genoemd, erg belangrijk. Een horecazaak heeft immers vaak lange openingstijden en daardoor is de kans groot dat jouw werknemers ook wisselende werktijden en -dagen hebben. Het maken van een planning geeft overzicht wie wanneer moet gaan werken.
Een nieuwe werknemer moet ook in de planning worden verwerkt. De werknemer moet natuurlijk wel de uren krijgen waar hij of zij voor heeft getekend. Om overzichtelijk te werk te gaan, kun je gebruik maken van de personeelsplanning horeca. Binnen een systeem kun je zien wie op welke dagen beschikbaar is, welke uren er gewerkt zijn en welke kosten hieraan verbonden zitten. Ook werknemers kunnen gebruikmaken van dit systeem en kunnen hier ook hun beschikbaarheid doorgeven. Ideaal, want dit biedt voor beide partijen overzicht.
4. Verzekeringen
In een horeca-onderneming wil je natuurlijk goed voor jouw personeel zorgen en bepaalde risico’s zo veel mogelijk indekken. Een aantal verzekeringen kunnen in dit verhaal een uitkomst bieden. Denk bijvoorbeeld aan verzekeringen wat betreft ziekteverzuim of bedrijfsaansprakelijkheid.
5. Inwerken
Een nieuwe werknemer komt natuurlijk in een totaal nieuwe omgeving. Het is fijn als de werknemer in een warm bad terechtkomt en op zijn of haar gemak gaat voelen tijdens het begin van de nieuwe baan. Het inwerken van een nieuwe werknemer is daarom erg belangrijk want je wilt niet dat je nieuwe werknemer binnen een paar weken weer opstapt.
Zo kun je het reilen en zeilen binnen het bedrijf aan hem of haar uitleggen, maar het is natuurlijk ook belangrijk dat de werknemer kennis maakt met de collega’s en andere mensen binnen het bedrijf. Daarnaast kun je ook aandacht schenken aan de eerste werkdag van de werknemer. Zet hem of haar bijvoorbeeld in het zonnetje door een welkomstcadeautje te geven, een leuke poster van hem of haar in de horecazaak op de muur te plakken, of door simpelweg de tijd en aandacht aan hem of haar te geven tijdens het inwerken.