Wanneer je bedrijf een groei doormaakt in werkzaamheden en medewerkers, is dat een goed teken. Maar het brengt ook extra taken en verantwoordelijkheden met zich mee. Daarom is het goed om bepaalde taken uit te besteden, zoals de salarisadministratie of payroll. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee en welke manier past het beste bij jouw bedrijf? We helpen je graag op weg om de juiste keuze te maken, door de verschillen uit te leggen.
1: Alles uitbesteden
Het grootste verschil tussen de loonadministratie uitbesteden en een ander bedrijf inhuren voor de payroll is de hoeveelheid taken die je laat overnemen. Wanneer je de salarisadministratie overlaat aan een ander bedrijf kun je een hoop tijd en kosten besparen. De betalingen van het loon blijven echter jouw verantwoordelijkheid. Payrolling gaat nog een stukje verder: niet alleen de loonbetalingen en de verwerking en administratie hiervan, maar werkelijk alles wordt overgenomen. Dat scheelt dus nog meer tijd, kosten en in veel gevallen ook een hoop stress. Het nadeel is dat je zelf als bedrijf minder inzicht hebt in de salarisadministratie.
2: De juridische werkgever is anders
Doordat je in het geval van Payroll alles overlaat aan een ander bedrijf, is dit bedrijf tevens de juridische werkgever van jouw medewerker. Een nadeel hiervan kan zijn dat er een afstand kan ontstaan tussen het bedrijf en de werknemers. Een groot voordeel is dat je je als bedrijf niet alleen geen zorgen hoeft te maken over de salarisadministratie, maar ook niet over alle wettelijke verplichtingen die hierbij komen kijken met betrekking tot pensioenopbouw en vakantiegeld bijvoorbeeld. Je houdt wel zelf de controle over salarisgesprekken en -verhogingen.
3: Verantwoordelijkheid bij arbeidsongeschiktheid
Een groot voordeel van het uitbesteden van de salarisadministratie of de payroll, is dat je gebruik kunt maken van de vakkennis van het betreffende bedrijf omtrent wet- en regelgeving. Doordat je bij payrolling geen juridisch werkgever meer bent, heb je tevens geen verantwoordelijkheid als het gaat om ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid. Is een werknemer ziek of arbeidsongeschikt, dan is het payroll bedrijf degene die verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld doorbetaling op de dagen dat er niet wordt gewerkt. Voor het uitbesteden van dergelijke risico’s betaal je natuurlijk ook, dit zit allemaal inbegrepen in de prijs die je betaalt aan het payroll bedrijf.