In Nederland maken 3,5 miljoen mensen gebruik van Pinterest. Wereldwijd telt Pinterest maandelijks 416 miljoen actieve gebruikers. En toch benutten weinig ondernemers de kansen van Pinterest. De aandacht gaat veel vaker naar kanalen als Facebook en Instagram.
Wil jij dit onderschatte platform toch meer inzetten? Dan is het handig om te weten hoe je het platform inzet en waarom het anders is dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Pinterest heeft namelijk vele voordelen en die vertellen we je in dit artikel.
Langere houdbaarheidsdatum van een post
Een groot verschil ten opzichte van andere platforms, is dat een post op Pinterest (een pin) een veel langere houdbaarheidsdatum heeft. Plaats je een post op Facebook of Instagram? Dan verdwijnt je post al snel tussen de grote massa. Wist je dat een tweet op Twitter gemiddeld achttien minuten houdbaar is? En een pin op Pinterest zo’n vier maanden? Flink verschil, toch?
Daarnaast is het bij Pinterest zo dat mensen constant jouw pin weer tegenkomen in hun ontdek- en zoekgedrag. Het kan zo zijn dat een pin één jaar later nog nieuwe website bezoekers krijgt. Dit kan je veel nieuwe klanten opleveren en dit maakt de return on investment (ROI) op Pinterest erg groot.
Veel minder focus op sociaal
Pinterest is een social media platform, maar sociaal is dit platform niet per se. Dit in tegenstelling tot Facebook en Instagram, waar je constant in contact staat met andere gebruikers. Op deze platforms geeft het aantal volgers dan ook een indicatie van hoe interessant je bent.
Dat is bij Pinterest niet aan de orde. Bij Pinterest staat niet de gebruiker, maar de content centraal. Uiteraard kun je gebruikers volgen, maar dat is niet het belangrijkste doel. Het belangrijkste doel van Pinterest is om zo veel mogelijk gebruikers te inspireren. En jouw doel als ondernemer is om die geïnspireerde gebruikers vervolgens naar jouw website te krijgen.
Hoge engagement
Bij Pinterest draait het daarnaast veel om engagement (het pinnen en repinnen van content). Om je engagement te verhogen, is het belangrijk dat je weet wat de pinners in jouw branche willen zien. Volg daarom veel gebruikers die passen in het plaatje van jouw ideale klant en bekijk wat zij zoal opslaan. Dat geeft je inzicht in welke content het goed doet bij jouw doelgroep, waar jij dan weer op kan inspelen.
Ben je nieuwsgierig geworden naar voor welke branches Pinterest vooral interessant is en hoe jij een goede Pinterest strategie opzet? Ontdek het dan in dit zeer uitgebreide Pinterest marketing artikel.