Hoewel je misschien gewend bent aan een normale werk en leef mentaliteit, vooral als je uit het Amerikaanse bedrijfsleven komt, kan het zijn dat je een schok krijgt als je in Amsterdam gaat werken. Hier hebben medewerkers meer een leef-naar-werk-mentaliteit en genieten ze ook enorm van hun vrije tijd.
Jouw werkgever is wettelijk verplicht u een vakantiegeld te betalen dat gelijk is aan 8% van uw bruto jaarloon. Dit zou je een goed beeld moeten geven van hoe de werkcultuur in Nederland is, in vergelijking met andere Europese landen of Amerika.
Balans werk-privé in Amsterdam
Gelukkig voor jou is de balans tussen werk en privé in Amsterdam meestal erg goed, wat betekent dat je een goed salaris krijgt zonder dat je lange uren hoeft te werken. In feite kun je je aanmelden voor weken van 40 uur, maar het kan zijn dat je slechts vier dagen per week werkt en / of een paar dagen nodig heeft om vanuit huis te werken.
Het management zal je ook met respect en vertrouwen behandelen. Als er tijdens een werkdag iets belangrijks aan de hand is, zoals een tandarts afspraak of een belangrijke bevalling waarvoor je thuis moet zijn.
De professionele dresscode in Amsterdam
Hoe je jezelf voor jouw werk kleedt, hangt volledig af van de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt. Als je in de gezondheidszorg werkt, moet je natuurlijk in scrubs of in het juiste uniform naar jouw werk komen. Maar als je voor een startup in Amsterdam werkt, maakt het misschien niet zoveel uit wat je draagt, zolang je er maar representatief uitziet.
Een veilige keuze is smart casual, omdat je comfortabel kunt blijven terwijl je er scherp uitziet. Het is een goed idee om tijdens jouw sollicitatiegesprek te vragen wat de dresscode is, zodat je jezelf op de eerste werkdag niet misplaatst voelt. Je moet ook kijken wat andere mensen dragen terwijl je door het kantoor loopt, zodat je een goed idee krijgt van de kledingvoorschriften op de werkplek.
De werkomgeving in Amsterdam
Nederlanders zijn ongelooflijk ongedwongen op hun werkplekken, vooral in startups. Hoewel er voor elke werknemer officiële titels en niveaus zijn, is het gebruikelijk dat iedereen als gelijke wordt behandeld. Het is gebruikelijk dat leidinggevenden op C-niveau regelmatig met hun werknemers praten en ideeën uitwisselen in een-op-een-vergaderingen, ongeacht welke rol ze in het bedrijf vervullen. Een kantoor huren Amsterdam is wel een groot probleem in de hoofdstad van Nederland. Sinds de Brexit verhuizen steeds meer bedrijven richting Amsterdam, doordat onze hoofdstad een centrale locatie heeft in Europa met een eigen luchthaven.
Veel bedrijven in Amsterdam zijn enorm internationaal, dus de kans is groot dat je niet de enige expat op de werkvloer bent. Hierdoor zou je je als expat meer op jouw gemak moeten voelen bij het spreken van Engels. Hoewel sommige van jouw Nederlandse collega’s met elkaar in het Nederlands kunnen praten, zullen ze bijna altijd op Engels overschakelen als ze in een groepsomgeving zijn.
Borrels voor en na het werk in Amsterdam
Nederlanders houden van borrels, dit zijn informele evenementen waar arbeiders samenkomen voor een drankje of twee. Relaties op de werkplek zijn belangrijk, dus de meeste bedrijven hebben elke vrijdag een borrels na het werk. Dit houdt in dat je op kantoor of op een externe locatie drankjes en enkele borrelhapjes (gefrituurde snacks) hebt.