Een enthousiaste klant die jouw bedrijf aan zijn omgeving promoot, een negatieve recensent of een aandeelhouder. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van stakeholders. Als bedrijf heb je met veel verschillende relaties te maken. Iedere relatie is gebaseerd op andere factoren en heeft een ander doel. Niet alleen klanten zijn belang voor het succes van een bedrijf, maar zeker ook stakeholders. Hoe kun je stakeholder management succesvol inzetten? We leggen het in deze blog aan je uit.
Wat is een stakeholderbeleid?
Voordat je een succesvol stakeholderbeleid kunt inzetten moet je eerst weten wat stakeholder management is en waarom het van belang is. Voor ieder bedrijf of organisatie geldt dat er altijd sprake is van meerdere betrokkenen. Dit varieert van klanten, aandeelhouders, medewerkers tot belangengroepering of de overheid. Iedere partij heeft zijn eigen belang bij het succes of groei van een bedrijf of organisatie. Daarnaast heeft iedere partij ook zijn of haar eigen verwachtingen. Bij goed stakeholder beleid gaat het eindelijk om niets anders dan het goed managen van de verwachtingen en te zorgen dat iedere partij tevreden is.
Waarom is het zo belangrijk?
Waarom zou je als bedrijf of organisatie willen dat iedere belangenbehartiger tevreden is? Dat heeft meerdere redenen. Een van de grootse reden is het creëren van draagvlak. Dat kan bijvoorbeeld zijn voor een reorganisatie, uitbreiding van diensten, verhuizing of een andere ontwikkeling binnen een bedrijf of organisatie. Wanneer een stakeholder positief hier tegen overstaat kun je er voor zorgen dat een verandering succesvol is. Een andere reden is dat een stakeholder invloed kan uitoefenen. Zo kan een stakeholder de publieke opinie veranderen of beïnvloeden. Daarnaast kan een stakeholder ook een machtspositie hebben, bijvoorbeeld om een beleid rondom een situatie aan te passen. Daarnaast kan een stakeholder ook baat hebben bij de situatie, omdat hij bevoordeelde meer dividend uitgekeerd krijgt. Als laatste kan een stakeholder ook bereid zijn om zelf actie te ondernemen. Zo zijn er dus eigenlijk vijf criteria te noemen waarop je een stakeholder kan indelen. Namelijk, houding, beslissingsmacht, opiniemacht, belang of actiebereidheid. Wanneer je weet welke criteria bij welke stakeholder past kun je actie ondernemen.
Hoe ga je om met stakeholders?
Zoals net gezegd kan je stakeholders in verschillende groepen indelen. Het gaat hierbij niet alleen om de eerder genoemde criteria ook maar ook of desbetreffende persoon belang heeft bij de ontwikkeling en de mate van invloed. Er zijn vier categorieën, de eerste groep heeft veel invloed en weinig belang bij een verandering, ontwikkeling of project. Wil je dat een stakeholder zijn opinie verandert of wil je dat hij invloed uitoefent? Dan is het belangrijk dat ze hem of haar betrekt bij de situatie. Het tijdig informeren en op de hoogte houden is belangrijk. Wanneer stakeholders veel invloed én belang hebben bij jouw situatie of project binnen de organisatie is het slim om meeste tijd in deze groep te steken. Je wilt ze dichtbij je houden. Het is niet alleen goed om ze te infomeren en op de hoogte te houden, maar je kan ook denken aan advies inwinnen, samenwerkingen opzoeken of coproductie starten. Daarnaast heb je een groep die wellicht veel belang heeft bij de nieuwe situatie zoals bijvoorbeeld de medewerkers. Hierbij is van belang dat ze zich gehoord voelen. Als laatste heb je een groep die zowel geen invloed als weinig belang hebben. Deze groep hoef je eigenlijk alleen maar in de gaten te houden.