Werken op kantoor kan soms overweldigend en stressvol zijn. Te veel werkdruk kan ertoe leiden dat je de focus verliest op de essentiële taken die prioriteit moeten krijgen. Ook te veel werken maakt je minder efficiënt en effectief in je rol. Een tip om het leven op kantoor aangenamer te maken, is door sites als eworksmanager.co.uk te bezoeken die gespecialiseerd zijn in de verkoop van speciale kantoorprogramma’s. Het handhaven van een balans tussen werk en privé is essentieel om gezond te blijven; daarom is het absoluut noodzakelijk dat je leert hoe je jouw werkdruk kunt beheren. Hier zijn enkele tips die je kunnen helpen.
Begin je dag met een checklist
Overspoeld worden met taken, rapporten en andere verantwoordelijkheden, kan ertoe leiden dat je belangrijke werkgerelateerde zaken misloopt. Om ervoor te zorgen dat alles dienovereenkomstig wordt gedaan, moet je een checklist maken. Geef jezelf voordat je aan je werkdag begint minstens een kwartier stilte om je dagelijkse checklist af te werken. Geef prioriteit aan jouw taken, beginnend bij de belangrijkste voordat je doorgaat naar andere, minder urgente zaken.
Veel mensen hebben bewezen dat het werken aan een checklist je leven op kantoor beter beheersbaar maakt. Je zult er misschien zelfs versteld van staan dat je de hele dag veel dingen kunt bereiken.
Leer hoe je kunt delegeren
Neem aan het eind van de dag de tijd om jouw checklist door te nemen en jouw productiviteit voor de dag te beoordelen. Als je merkt dat er nog een aantal taken onvoltooid blijven, betekent dit dat je teveel werk hebt. Het is tijd om wat taken aan je collega’s te delegeren. De meesten van hen zullen het niet erg vinden om te helpen, zolang je het ze maar vriendelijk vraagt. Door je agenda op te ruimen, heb je meer tijd om je te concentreren op andere belangrijke zaken. Dit is zeker van toepassing bij de wat meer kansrijke beroepen omdat daar het meeste werk ligt. Als je op deze manier te werk gaat zul je meer kans hebben tot slagen.
Maak een tijdlijn voor elke taak
Als je moeite hebt met het beheren van je tijd, is het een goed idee om elke taak een specifieke tijd te geven voor voltooiing. Door aan een tijdlijn te werken, leer je sneller te werken en je focus te verbeteren. Het zou het beste zijn als je ook leerde hoe je aan één specifieke taak tegelijk kunt werken. Hoewel sommige mensen gewend zijn aan multitasking, is het veel beter om aan één taak tegelijk te werken waarbij je onverdeelde aandacht nodig is.
Luister naar ontspannende muziek
Luisteren naar rustgevende muziek tijdens werkuren kan je dagelijkse werkroutine een boost geven. Ook tijdens kantooruren kan muziek je concentratie verbeteren. Studies tonen aan dat mensen die tijdens het werk naar hun favoriete muziek luisteren, productiever blijken te zijn. Probeer je afspeellijst te maken en zorg ervoor dat je een koptelefoon draagt om afleiding te voorkomen.
Neem korte pauzes
Non-stop werken kan je snel vermoeien. Gun jezelf elke 2 of 3 uur een pauze van 10 minuten om te ontspannen en neem een koffiepauze om je hersenen op te laden. Je kunt de wat langere pauzes ook gebruiken om trainingen te volgen of je te laten omscholen. Op die manier zul je op werkvlak je kansen vergroten.
Onthoud dat overspoeld worden met te veel werk niet goed is voor je gezondheid; daarom moet je jouw werklast in evenwicht houden. Het is altijd een goed idee om manieren te vinden om jouw dagelijkse taken minder overweldigend te maken.