Wie de laatste tijd het nieuws gevolgd heeft, zal er vast iets over hebben gehoord. Facebook gaat aan de slag met de Metaverse! Mark Zuckerberg verandert de naam van Facebook in ”Meta”! Ronkende nieuwskoppen verzekerd, natuurlijk, maar wat is virtual reality nou eigenlijk en wat kun je ermee?
Een nieuwe wereld
Het idee van een nieuwe, digitale realiteit speelt al wel even. Al in de jaren 50’ en 60’ fantaseerden sciencefiction schrijvers over de mogelijkheden van een wereld die zich buiten onze fysieke lichamen zou afspelen, en waar we eindeloos veel plezier konden hebben. In 2018 borduurde Steven Spielberg hierop voort met zijn film Ready Player One. Deze film speelt zich, niet verrassend, af in het jaar 2045, wanneer klimaatverandering en andere rampen de fysieke wereld grotendeels onleefbaar hebben gemaakt. De mensheid heeft dit verlies echter gecompenseerd door de ontwikkeling van een virtual reality omgeving, die OASIS wordt genoemd. Dit OASIS bevat veel van de kernelementen van virtual reality en de Metaverse.
Je eigen avatar
In Ready Player One is OASIS gemaakt door een Facebook-achtig bedrijf. Het is in feite een digitale wereld die mensen met een avatar kunnen betreden. Een avatar zou je kunnen beschrijven als het digitale lichaam waarmee je de virtual reality wereld betreedt. Dat lichaam kan er uit zien zoals jij dat wilt. Je bent dus niet gebonden aan de fysieke beperkingen die in de echte wereld gelden. Tegelijkertijd kost het veranderen van je avatar in Ready Player One wel geld. Het bedrijf verdient dus alsnog aan zijn gebruikers.
Waarom viritual reality?
Voor bedrijven is zoiets als de Metaverse een enorm interessant verdienmodel. Het biedt de mogelijkheid om mensen nog langer aan hun apparaten gekluisterd te houden. Vooral Facebook heeft de laatste jaren veel moeite om zijn diensten aantrekkelijk te houden. Overnames zoals die van Whatsapp hebben het bloeden wel wat gestelpt, maar onlangs moest Facebook wel toegeven dat het aantal gebruikers voor het eerst niet meer was toegenomen. Mark Zuckerberg zoekt dus naar andere manieren om zijn platform relevant te houden voor gebruikers. De Metaverse is daar een belangrijk onderdeel van.
Wat kun je met de Metaverse?
Het korte antwoord is: vrijwel alles. De visie van Facebook is om de Metaverse om te vormen tot een plek waar mensen zowel hun sociale als professionele leven kunnen leiden. Je kunt er werken, lol hebben, vrienden maken, reizen, sporten, zelfs relaties onderhouden – allemaal los van je fysieke lichaam. Je zou het eigenlijk een alternatief kunnen noemen voor ons huidige bestaan, en daarmee is de opkomst van virtual reality een van de meest ingrijpende, revolutionaire ontwikkelingen van de 21ste-eeuw. Maar die ontwikkeling gaat zeker niet van een leien dakje.
Trends en uitdagingen
Bij de presentatie van de Metaverse was de kritiek op Facebook bijvoorbeeld niet mals. De beeldkwaliteit was matig en de functionaliteit leek beperkt en amateuristisch. Waar je in Ready Player One een hyperrealistische wereld betreedt die er fantastisch uitziet, is Facebook met zijn eigen OASIS duidelijk nog lang niet zover. Dat is ook niet zo verwonderlijk. Voor de ontwikkeling van een dergelijk platform zijn miljarden nodig, en ongelofelijk veel kennis van fijnmazige programmeertaal. Tegelijkertijd zullen ook overheden hun regelgeving hierop moeten aanpassen. Wie hoopt komend jaar al in de Metaverse te stappen komt daarom waarschijnlijk bedrogen uit. Voor een echte Ready Player One-ervaring zullen we nog even moeten wachten.