Dit artikel gaat over content marketing, waarbij het met name gaat om de waarde van de content (inhoud) van een publicatie voor diegenen waarvoor die is bedoeld. Evergreen is Engels voor altijd groen. Dat betekent in de context van dit artikel dat de inhoud van een publicatie tijdloos is en dus meerwaarde blijft behouden voor de lezer. We praten hier over marketing, omdat de inhoud van de publicatie is bedoeld om de interesse op te wekken van lezers, wat kan leiden tot acties van hen om meer over de maker van de publicatie te weten te komen. Dat kan resulteren in een bestelling en dus omzet voor de maker. Het is belangrijk om met de plaatsing en de inhoud van een publicatie rekening te houden met de doelgroep ervan. Tenslotte praten we hier over een vorm van online marketing. Er dient een online marketing strategie te worden ontwikkeld om een zo goed mogelijk rendement van de inspanningen te krijgen.
Search Engine Optimization
Het is uiteraard belangrijk dat je publicatie wordt gevonden en vervolgens gelezen. Het vinden gebeurt vaak doordat iemand een zoekmachine gebruikt om informatie op het internet te vinden. De publicatie, en als die op je website staat die in zijn geheel, dient daarom te worden geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Dat wordt Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Daar gaan we hier niet nader op in, maar is een belangrijk onderdeel van je marketing strategie.
Vormen van publicaties
Zoals gezegd, praten we praten hier over online marketing. Het internet in combinatie met de vele gereedschappen die inmiddels beschikbaar zijn, biedt tal van mogelijkheden om publicaties in allerlei vormen te maken en te verspreiden. Dat laatste kan via een eigen website, maar bijvoorbeeld ook via zoekmachines, blogs en sociale media. De vorm kan een tekst zijn, maar ook grafisch, foto’s, video en audio.
Hoe maak je evergreen content
Zoals eerder is opgemerkt, kan een publicatie langer waardevol zijn voor de doelgroep ervan, als wordt voorkomen dat er iets in wordt genoemd, dat tijdsgebonden is. In plaats van een artikel over een bepaald model auto met een dieselmotor, houdt een artikel over dieselmotoren langer zijn geldigheid. Dat ook dat zijn limiet heeft, laat dit voorbeeld zien. Voor personenauto’s worden brandstofmotoren immers op den duur uitgefaseerd en dus ook de dieselmotoren. Evergreen content over een modemerk kan gaan over de historie ervan, maar niet over het aanbod van dit moment.
Conclusie
Een marketing strategie met evergreen content ontwikkelen, die de gestelde doelstellingen realiseert, is geen eenvoudige klus. Het inschakelen van een online marketing agency is daarom zeker het overwegen waard.