Ben jij benieuwd of de productie van een bedrijfsfilm het werk waard is? Een bedrijfsfilm is een geweldige manier om reclame te maken voor jouw bedrijf. Na het uploaden van de film wil je echter wel meten hoe groot dit succes daadwerkelijk was. Aan de hand van de volgende meetpunten kom jij erachter of de bedrijfsfilm de juiste reactie teweeg heeft gebracht.
De hoeveelheid kijkers van een productie van een bedrijfsfilm
Het allereerste punt waar je naar moet kijken, is de hoeveelheid kijkers. De hoeveelheid kijkers meet namelijk hoe groot het bereik van de video is. Hoe meer mensen een video zien, hoe beter. Op sociale media kan je makkelijk via de statistieken kijken hoeveel mensen de video hebben bekeken, maar dit is ook mogelijk op externe websites. Om de hoeveelheid kijkers zo groot mogelijk te maken, is het belangrijk dat je in de productie van een bedrijfsfilm rekening houdt met de doelgroep en het platform waar de video op wordt geplaatst.
Hoe vaak spelen mensen de video opnieuw af
Dit is een meting die wellicht vooral op sociale media geldt. Op sociale platforms wil je zorgen dat jouw bedrijfsvideo verspreid wordt naar een zo’n groot mogelijke doelgroep. Dit doe je door te zorgen dat het algoritme jouw video gaat pushen. Hoe vaker jouw bedrijfsfilm opnieuw wordt afgespeeld, hoe groter de kans is dat het algoritme het aan een grotere groep gaat verspreiden. Het is dus goed om op te letten hoe vaak mensen de video opnieuw afspelen. Een videoproductiebedrijf weet exact hoe ze in de productie van een bedrijfsfilm mensen onbewust stimuleren om vaker naar de video te kijken.
Conversieratio van een video
Wanneer jij jouw bedrijfsfilm op een externe website hebt geplaatst, of dit op social media is of op een blogpagina, is het belangrijk om te kijken naar hoeveel mensen vervolgens van deze video naar jouw website gaan. Dit noemen we ook wel conversieratio. Merk je dat sinds dat de video geplaatst is op externe website er meer bezoekers naar jouw website komen? Dan is dit een goed teken. Vervolgens wil je ook kijken of er na het plaatsen van de video meer klanten of aanvragen zijn binnengekomen. Dit toont aan dat de video niet alleen de nieuwsgierigheid heeft gewekt, maar dat de call to action ook meer dan geslaagd is.
Wat zeggen mensen over de video?
Ondanks dat nummers en data veel zeggen over het succes van een productie van een bedrijfsfilm, is het ook erg belangrijk om te luisteren naar de meningen van de kijkers. Als 10.000 mensen de video hebben bekeken en de feedback vooral laat blijken dat mensen niet echt begrepen waar de video over ging, dan heb je er niet het gewenste succes uitgehaald. Zorg dus dat je de feedback van jouw doelgroep serieus neemt. Wellicht kan je voor het publiceren een test doen waar je de video aan een kleine focusgroep laat zien om te kijken wat hun reactie is.
Het produceren van een professionele video
Om te zorgen dat jouw video zo’n groot mogelijk slagingspercentage heeft, is het belangrijk om te zorgen dat je de productie van een bedrijfsfilm serieus neemt. Men is vaak geneigd om te denken dat ze het snel in een uurtje kunnen filmen en monteren via hun mobiele telefoon. Ondanks dat dit in sommige gevallen zeker mogelijk is, is het in de meeste gevallen een fiasco. De geluidskwaliteit is slecht, vaak zijn de beelden niet in het juiste licht gefilmd en zorgt de slechte nabewerking ervoor dat kijkers te snel afhaken.
Schakel daarom een professioneel videoproductiebedrijf in om de productie van een bedrijfsfilm te maken. Zij hebben de juiste apparatuur, helpen je mee in het opbouwen van een verhaallijn en weten exact hoe ze in de nabewerking er een vloeiend verhaal van maken.