Met aandacht en focus
Als je tegenwoordig naar de kapper gaat verwacht je meer dan alleen een knipbeurt. Je wilt eigenlijk wel in de watten gelegd worden. Als kapper of hairstylist is het van belang om je klanten tevreden te stellen. Vergeet daarom niet om persoonlijke aandacht en eerlijk advies te geven. Door kwaliteit te leveren en tevreden klanten te hebben zorg je ervoor dat klanten trouw blijven. Daarom is het van belang dat je elke klant op een persoonlijke manier benadert en helpt met zijn of haar hulpvraag. Daarnaast moet je dus ook rekening houden met het comfort voor de klanten. In dit artikel geven we een aantal tips.
Kennis mag niet ontbreken
Het is belangrijk dat je laat zien dat je weet wat je doet. Zorg ervoor dat je goed opgeleid bent en op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. Een goede kapper is professioneel en heeft verstand van zaken. Hierdoor laat je zien dat een klant jou kan vertrouwen. Er zijn tegenwoordig tal van extra cursussen die je kunt volgen om je expertise te verbreden. Op die manier vergroot je de doelgroep.
De klant is koning
Zoals eerder aangegeven is communicatie essentieel. Wees duidelijk naar de klant toe en blijf doorvragen zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan tussen jou en de klant. De afhandeling van een afspraak met een klant is net zo belangrijk als de knipbeurt zelf. Ga dus na of jouw klant tevreden is over het eindresultaat. Op deze manier bouw je een goede relatie op en een tevreden klant zal je ook aanbevelen bij vrienden en kennissen.
Weet wat je doet en ben eerlijk naar de klant. Geef dus passend en persoonlijk advies waar de klant echt wat aan heeft. Als het bijvoorbeeld niet mogelijk is om het haar van een klant te blonderen, is het van belang dat je dit aangeeft en ook waarom. Je kunt natuurlijk ook andere suggesties aan een klant doen.
Comfort en luxe
Van een uitgebreid knipadvies tot aan de laatste praktische handelingen zitten niet zelden enkele uren. Derhalve zitten klanten soms lang in de kappersstoel. Bij de aanschaf van dergelijke stoelen is het raadzaam om niet de meest standaard stoel te gebruiken. Verdiep je in de verschillende kappersstoelen en wat de ene nu beter maakt dan de ander. Een klant, groot, klein, oud of jong moet comfortabel in een stoel kunnen zitten. Let er dus op dat je stoelen van kwaliteit gebruikt. Het materiaal van een kappersstoel is ook essentieel. Het materiaal van een stoel moet niet alleen comfortabel zijn, maar je moet het ook makkelijk schoon kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan een kappersstoel van leer en dat een stoel ergonomisch genoeg is voor de stylisten zelf.
Wasunits zijn ook niet weg te denken uit een salon. Welke wasunit je moet gebruiken hangt onder andere af van de inrichting van de kapsalon. Daarnaast zijn er tal van belangrijke overwegingen zoals vaste of losse wasunits of met stoel er bij. Hoeveel ruimte heb je en hoeveel units wil je minimaal hebben?
Tot slot
Alle besluiten zouden gemaakt moeten worden met de gedachte dat klanten een hele beleving willen. Extra aandacht, zorg en comfort kunnen het verschil maken tussen een ‘goede bezetting’ of een echt volle salon!