Ga je een kantoorruimte inrichten, maar heb je te maken met een klein budget? Dat komt regelmatig voor, onder startende ondernemers bijvoorbeeld. Gelukkig is er veel mogelijk: ook met een klein budget kun je iets moois maken van de kantoorruimte. Lees verder voor tips.
Tweedehands spullen
Dé beste tip die we voor je hebben: koop niet alles nieuw, maar kies voor tweedehands spullen in je kantoor. De markt is groot, wat maakt dat er zeker geschikte items tussen zitten. Zo zijn er veel tweedehands kantoormeubelen te vinden die nog prima een ronde mee kunnen. Soms zien de meubelen er gewoon nog uit als nieuw. En je bespaart er behoorlijk mee. Stoelen, bureaus, vergadertafels of kasten: je weet zelf natuurlijk het best wat je nodig hebt in de kantoorruimte. Je hebt in ieder geval een ruim aanbod om uit te kiezen. Denk dus ook meteen na over de gewenste stijl van de meubelen, zodat je het kantoor helemaal naar smaak inricht.
Spullen huren
Tweedehands spullen kopen is dus een uitgelezen manier om de kantoorruimte in te richten. Zeker de items die je vaak en lang gaat gebruiken, wil je op deze manier verzamelen: denk aan tweedehands bureaus. Deze kun je gebruiken zo lang je wilt, met name als je voor kwalitatieve designs kiest. Daarnaast zijn er de items die je voor kortere termijn wilt gebruiken, of die je eerst eens een keer wilt uitproberen. Denk aan een printer of koffiezetapparaat: het is ook een optie om deze spullen te huren. Zo betaal je er een relatief klein bedrag voor. Het is tevens een manier om op toegankelijke wijze iets nieuws uit te testen in het kantoor, zoals een 3D-printer. Gebruik je zo’n apparaat toch niet vaak genoeg? Dan zeg je de huur weer op.
Kritische selectie
Als je met een klein budget te maken hebt, is het verstandig om een kritische selectie te maken. Je kunt misschien (nog) niet alle meubelen, apparaten en andere items direct in het kantoor plaatsen. Bepaal liever wat er echt noodzakelijk is, om het kantoor in gebruik te kunnen nemen. Je kunt ook per maand weer een aantal nieuwe items uitkiezen, om op die manier langzaam maar zeker het droomkantoor in te richten. Houd je in ieder geval netjes aan je beschikbare budget, probeer hier niet direct overheen te gaan.
Budgetproof aankleding
Hoewel we het in de bovenstaande tip hebben over een kritische selectie, is een beetje aankleding toch wel wenselijk in de kantoorruimte. Anders ziet het er wel erg kaal uit. Aankleding motiveert je werknemers en kan zelfs bevorderlijk zijn voor de productiviteit. Hang wat inspirerende posters op aan de muur, dat hoeft niet in de kosten te lopen. Ook planten zijn meer dan welkom in de kantoorruimte, om de mensen te inspireren en tegelijkertijd voor levendigheid te zorgen. Ga op zoek naar de wat goedkopere planten, want deze zijn er zeker te vinden. Plantenpotten kun je bijvoorbeeld weer tweedehands verzamelen, om de planten een goed plekje te geven. En hoe zit het met de akoestiek in de ruimte? Mocht het geluid nog wat hol klinken, dan kun je aan een groot vloerkleed in de ruimte denken. Dit dempt het geluid én staat ook nog eens sfeervol.
Zelf aan de slag
Als het even lukt, ga dan zelf aan de slag met het inrichten en aankleden van de kantoorruimte. Dit is immers meer budgetproof dan klussers inhuren. Van het verven van de muren tot het plaatsen van de meubelen, je kunt eigenlijk veel lekker zelf doen. Of vraag hulp van je naasten, zodat je er iets minder tijd aan kwijt bent. Zo is die kantoorruime in no time ingericht!
Door de juiste keuzes te maken, richt je je kantoorruimte budgetproof in. Denk in oplossingen: zo zie je ineens wat er allemaal kan, ook met een kleiner budget!