Helaas heeft corona gezorgd voor vele toestanden in de wereld. Vele bedrijven zijn onderuitgegaan en we konden niet veel meer reizen. Ineens leerden we dat thuiswerken ook een optie was en ondertussen ontplofte het online omdat we niet meer naar de winkels konden. Dit is een enorme klap geweest voor de pakketbezorging en vandaag de dag merken we nog steeds de effecten hiervan. Naast dat het vele nadelen met zich mee heeft gebracht, zijn er ook enkele voordelen. We hebben op een andere manier leren leven en gezien dat het mogelijk is. In dit artikel gaan we wat verder in op de effecten van corona op de pakketbezorging.
Het gemak van online bestellen
Door corona konden we ineens niet meer fysiek gaan shoppen. Het effect daarvan was dat veel mensen online gingen shoppen. Voor onlineondernemers heeft corona vele voordelen gebracht. De mensen zien nu het gemak van online bestellen in en dat dit steeds veiliger is. Het gevolg hiervan is dat pakketdiensten overuren zijn gaan draaien en dat doen ze tot de dag van vandaag nog steeds. Dit allemaal doordat steeds meer mensen online zijn gaan bestellen. Daarnaast is de vraag naar kartonnen dozen enorm gestegen, omdat we zelf ook steeds meer gaan versturen. Je kunt online namelijk gemakkelijk een verzenddoos kopen en daarin jouw eigen kleding of accessoires versturen die je bijvoorbeeld op marktplaats hebt verkocht.
Leren leven op een andere manier
Door corona hebben wij met zijn allen een andere manier van leven meegemaakt. Ook hier zijn wij de voordelen van gaan inzien. We bestellen gemakkelijker online, we sporten meer thuis, we werken meer thuis en hebben misschien wel andere hobby’s of eigen ondernemingen gecreëerd. Voor pakketdiensten is corona absoluut een chaos geweest en dat is nu nog steeds.
Gevolgen voor de pakketdiensten
Door de enorme stijging van thuisbezorging draaien pakketdiensten overuren. Natuurlijk is het goed voor bedrijfsgroei, maar ze moesten hierdoor wel heel snel schakelen.
We bestellen nog steeds online
Doordat we het gemak van online bestellen hebben ervaren, doen we dat nu nog steeds. We weten nu hoe het moet en welke risico’s eraan vasthangen. Online is van alles te bestellen. Van kleding en accessoires tot aan eten toe. Pakketdiensten draaien hierdoor overuren en de vraag naar kartonnen dozen is hierdoor gestegen. Het kan zo zijn dat ze personeel te kort kwamen toen de golf van corona kwam. Vandaag de dag is het nog steeds enorm druk bij de bezorgdiensten.
Te late bezorgingen
Door de enorme hoeveelheid pakketjes lukt het de bezorgdiensten niet altijd op jouw pakketje op tijd te bezorgen. De gestegen hoeveelheid heeft een grote impact gemaakt op de bezorgdiensten. Dit was ook een van de meest genoemde klachten door consumenten.
Prijsstijgingen in de markt
Ondanks prijsstijgingen van vele producten, bestellen we nog steeds online. Daarnaast gaan we ook steeds meer geld uitgeven online. We vertrouwen de online winkels meer dan van tevoren.
Het ontstaan van meer pakketdiensten
Door de enorme vraag in de markt hebben vele ondernemers kansen gezien. Hierdoor zijn er meerdere pakketdiensten ontstaan.