In veel bedrijven is het genereren van zoveel leads mogelijk van groot belang. Leadgeneratie is zelfs een van de vaste taken van ‘business to business’ marketing, en kan zowel op gebied van telecom als online voorkomen. Leadgeneratie houdt alle activiteiten in die erbij komen kijken om van een potentiële lead een volwaardige lead te maken. Logischerwijs willen bedrijven zoveel mogelijk leads; dit betekent zoveel mogelijk klanten. Maar soms wil het gewoon even niet lukken, en staat het genereren van leads even op pauze. Wij geven je graag een aantal tips voor het optimaliseren van leadgeneratie; lees met ons mee!
Laat de afspraak bij de klant!
Stel je voor, je hebt contact gehad met een bedrijf voor een samenwerking en krijgt tussen al jouw andere mailtjes een mail voor het maken van een afspraak. Heb je daar op dat moment tijd voor? Waarschijnlijk niet… Is de kans groot dat het mailtje uiteindelijk in de prullenbak verdwijnt? Waarschijnlijk wel… Hoe je deze leads wel kan behouden? Kies ervoor om de klant zelf een afspraak voor te laten stellen; dan kan hij of zij kijken wat past in zijn of haar agenda en voelt de klant geen druk! Ook zou je ervoor kunnen zorgen om direct tijdens het telefonische gesprek een afspraak in te plannen, maar wees hierbij wel op je hoede; het kan zijn dat je de desbetreffende klant juist afschrikt.
Leadgeneratie uitbesteden
Bedrijven kiezen er steeds vaker voor; een marketing of telemarketing agency inschakelen voor het genereren van meer leads. Wij snappen wel waarom; het vinden van getalenteerd acquisitie personeel is nou eenmaal als zoeken naar een naald in een hooiberg, en zulke agencies weten al jaar en dag wat ze doen! Neem bijvoorbeeld Convins, een telemarketingbureau die graag B2B voor bedrijven oppakt. Het bedrijf heeft al meer dan 12 jaar ervaring en werkt met gespecialiseerde telemarketeers… dat klinkt toch als een goede investering?!
E-mail marketing
Wist je dat e-mail marketing nog steeds de hoogste conversie in online-marketing heeft? Toch wordt het inzetten van e-mail marketing vaak vergeten, zonde dus! Door het inzetten van e-mail marketing kan je erg gericht en persoonlijk communiceren; zo voelen ontvangers zich snel persoonlijk aangesproken. Wanneer je kiest voor e-mailmarketing, ga dan niet enkel voor het inzetten van wekelijkse of maandelijkse e-mails, maar gebruik ook extra e-mail flows om de aandacht van de bedrijven die je graag wil aanspreken te trekken.