Door de verspreiding van het coronavirus leven we met de hele wereld in een crisis. Het heeft vele gevolgen. Niet alleen voor het individu, maar ook voor veel bedrijven. Zo hebben veel bedrijven te maken gehad met tegenslagen. Probeer ondanks dat positief te blijven. Een crisis kan namelijk ook nieuwe kansen opleveren. Zeker in de online marketingafdeling van een bedrijf of organisatie kan er veel gewonnen worden in tijden van crisis en onzekerheid. Maar wat kun je het beste doen in tijden van crisis? In dit blog lees je over tips voor de online marketing van bedrijven in tijden van crisis.
Pak online je kansen
Tijdens de corona crisis werkt bijna iedereen thuis. Toch is iedereen nog steeds of zelfs meer online te vinden. Dankzij het internet zijn we alsnog met z’n allen verbonden. Het gebruik van sociale media, webshops en websites is alleen maar groter geworden. Hier kun je als bedrijf mooi gebruik van maken. Start bijvoorbeeld een nieuwe online marketingstrategie of lanceer een nieuwe website, webshop of app. Dit is hét moment. Daarnaast heb je als bedrijf misschien ook minder werk te doen. Pak die uitgestelde campagne op. Pak online kansen en kom sterker uit de crisis.
Zet online marketing freelancers in
In tijden van crisis is het verstandig om freelancers in te zetten. Met freelancers heb je namelijk niet te maken met vaste contracten of andere werkgeversplichten en -lasten. Je betaald de freelancer online marketing alleen voor de gewerkte uren. Je zit niet meteen aan diegene vast en je hebt geen verdere kosten. Dit kan zeker een fijne gedachte zijn in tijden van crisis en onzekerheid. Gelukkig zijn er veel online marketeers die hun freelance online marketing aanbieden. Maak hier gebruik van en versterk de online positie van jouw bedrijf of organisatie.
Werk aan je merkbekendheid
Zoals er al eerder benoemd werd, speelt de wereld van bijna iedereen zich af online. Daarnaast is iedereen het grootste gedeelte van de dag thuis. Er is namelijk niet veel te doen, mensen vervelen zich en browsen veel. Veel mensen spenderen veel meer tijd op het internet en social media. Dit biedt unieke kansen. Je kunt hierdoor je doelgroep eenvoudiger targetten. Lanceer bijvoorbeeld met behulp van online marketing freelancers online een campagne en bereik je doelgroep via social media. Dit is het perfecte moment om aan je merkbekendheid te werken, dus pak die kans.
Verleg de focus op bestaande klanten
Als bedrijf werk je vaak aan het binnenhalen van nieuwe klanten. Tijdens een crisis is het juist een goed moment om je te focussen op bestaande klanten. In tijden van crisis moet je goed op je uitgaven letten, omdat je niet weet hoe de toekomst eruit gaat zien. Je focus verleggen op bestaande klanten kost je minder geld en moeite. Klanten zijn in tijden van onzekerheid op zoek naar vastigheid, zekerheid en bedrijven die hun vertrouwen kunnen bieden. Werk samen met online marketing freelancers om de band tussen jouw bedrijf en de klanten sterker te maken. Denk hierbij aan beloningsprogramma’s, e-mailmarketing of kortingen voor loyale klanten.