Zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO, is een belangrijk onderdeel in de online marketing. Met zoekmachine optimalisatie kom je hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines te staan en kunnen mensen jouw website sneller vinden. In deze blog gaat het over wat zoekmachine optimalisatie precies is en wat het doel is van zoekmachine optimalisatie.
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie is kort gezegd het optimaliseren van jouw website om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van de zoekmachines te komen. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie onderdelen, namelijk:
- On page
On page SEO zijn de activiteiten die je op de websitepagina zelf uitvoert om online goed vindbaar te zijn. Dit zijn factoren als de title tag, meta description en de URL.
- Off page
Off page SEO is optimalisatie die niet direct zichtbaar is op de website. Bij off page SEO worden er op andere, relevante websites links geplaatst naar jouw website. Dit met als doel om meer verkeer en leads te creëren. Off page SEO wordt ook wel linkbuilding genoemd.
- Techniek
De techniek achter SEO is het laatste, belangrijke onderdeel. Dit houdt in dat er gezorgd moet worden dat de website voldoet aan de technische eisen van de zoekmachine. Dit zijn factoren als de laadtijd van de pagina’s en de gebruiksvriendelijkheid van de website.
Het doel van zoekmachine optimalisatie
Het algemene doel van zoekmachine optimalisatie is om de zichtbaarheid en vindbaarheid van de website te verbeteren in de organische, dus niet-betaalde, zoekresultaten in de zoekmachines. Hierbij wordt er gefocust op relevante zoektermen die potentiële klanten gebruiken. Er zijn binnen het doel om de zichtbaarheid en vindbaarheid van de website te verbeteren nog een aantal specifieke doelen bij zoekmachine optimalisatie.
Ten eerste is dit hogere rankschikking. Het belangrijkste doel is om de positie van een website te verbeteren in de zoekresultaten van zoekmachines. Ten tweede is het doel om meer organisch verkeer te krijgen. Door hoger in de zoekresultaten te staan, zal de website automatisch meer organisch verkeer aantrekken. Als derde is een betere gebruikerservaring het doel. Door de techniek achter SEO goed te hebben, heb je automatisch ook een betere gebruikerservaring. Dit is mede te realiseren door een snelle laadtijd te hebben, het mobielvriendelijke te maken en relevante inhoud te plaatsen. Het vierde doel is om doelgericht verkeer op de website te krijgen. Bij zoekmachine optimalisatie richt je op bepaalde zoektermen. Dit zorgt ervoor dat er verkeer op de website komt die ook echt iets op de website hebben te zoeken. Het vijfde doel is om de autoriteit en geloofwaardigheid te verhogen. Websites die goed presteren in de zoekmachines hebben een hogere geloofwaardigheid. Ten slotte zorgt zoekmachine optimalisatie voor kostenbesparing op lange termijn. De resultaten van SEO zijn op lange termijn nog steeds te zien, in tegenstelling tot advertenties. Advertenties verdwijnen als de campagne afgelopen is.