Goed gevonden worden in de zoekmachine is essentieel voor ondernemers. Des te hoger de website scoort in de zoekresultaten, des te meer bezoekers zal deze trekken. Het maakt het verhogen van de omzet van je organisatie eenvoudiger. Daarbij biedt het internet je de mogelijkheid niet alleen je doelgroep binnen Nederland te vergroten, maar ook naar potentiële klanten in omliggende landen te kijken. Denk bijvoorbeeld aan mensen in Duitsland of België. Enigszins afhankelijk van het product wat je aanbiedt, zijn deze klanten goed te bedienen. Om hoger te scoren in Google dit jaar, is zoekmachine optimalisatie noodzakelijk. Er zijn verschillende reclamebureaus die je hierbij kunnen helpen. Zelf aan de slag gaan met SEO blijft voor veel ondernemers lastig te zijn.
Reclamebureau inschakelen voor zoekmachine optimalisatie
Een van de redenen om voor de hulp van een reclamebureau te kiezen, is het feit dat een reclamebureau de kennis en tools heeft om zoekmachine optimalisatie op de juiste wijze uit te voeren. SEO bestaat uit verschillende componenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het periodiek toevoegen van nieuwe content aan de website, het technisch optimaliseren van de website en het bouwen aan een linkprofiel. Dat laatste is niet eenvoudig, wanneer je nog relatief onbekend bent in de wereld van zoekmachine optimalisatie. Hoe vind je een website die een verwijzing naar de jouwe op wil nemen? Op welke manier beoordeel je de waarde die zo’n website toevoegt aan je linkprofiel? Pak je het op verkeerde wijze aan, dan is de kans op een daling van je website in de zoekresultaten onnodig groot.
Zoekwoordenonderzoek aan de basis van SEO
SEO begint vaak bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Concreet betekent dit het vaststellen van een lijst met zoekwoorden, welke een hoog zoekvolume en een relatief lage moeilijkheidsgraad hebben. Het betekent dat je met weinig inspanning, een groot aantal potentiële klanten kunt bereiken. De uitkomsten van een zoekwoordenonderzoek gebruik je bij het uitwerken van nieuwe content voor je website. Ook zet je dit in voor het vaststellen van de anchors van je backlinks; de externe websites die verwijzen naar de jouwe en daarmee onderdeel zijn van je linkprofiel. Een online reclamebureau beschikt over handige tools, die het uitvoeren van zo’n zoekwoordenonderzoek relatief eenvoudig maken.
Website technisch optimaliseren voor betere prestaties
Naast het toevoegen van content op basis van een zoekwoordenonderzoek en het uitbouwen van een linkprofiel, is het belangrijk naar technische factoren te kijken. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid waarmee de pagina’s van je website geladen worden. Vergelijkbaar is het aantal verwijzingen op de website zelfs; redirects. Het is sterk aan te raden een pagina A direct naar een pagina C te laten verwijzen, in plaats van naar pagina B en van daaruit naar pagina C.