Als je in het online marketing landschap werkt, weet je dat er vaak updates zijn die alles veranderen. De ene dag is dat een update voor LinkedIn ads, waardoor targeting veranderd en de andere dag is het een zoekmachine optimalisatie update die je rankings beïnvloed.
Zo is er nu ook Google E-A-T. Een verandering waar al lang over wordt gesproken, maar die voor Google steeds belangrijker wordt. Wil jij weten wat het is en of het voor jouw bedrijf interessant is? Lees dan verder!
Wat is E-A-T?
Voordat we bespreken voor welke branches het interessant is, gaan we eerst dieper in op wat E-A-T is. Het is goed om te benoemen dat de E-A-T richtlijnen geen technische rankingfactor zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Core Web Vitals update is het niet zo eenvoudig meetbaar. E-A-T is namelijk een rankingfactor die alles te maken heeft met content, betrouwbaarheid en autoriteit. E-A-T staat dan ook voor Expertise, Aughoritativeness en Trustworthiness.
Dit houdt kort gezegd in dat je enkel hoogwaardige content moet publiceren, geschreven door een autoriteit, die betrouwbaar is.
Goed, nu we weten waar het voor staat, kunnen we dieper ingaan op wat de consequenties zijn voor welke bedrijven. We zullen daarna nog een aantal tips geven, zodat jij hiermee aan de slag kan.
Voor welke websites is E-A-T belangrijk?
E-A-T is vooral erg belangrijk voor zogenoemde Your Money Your Life (YMYL) websites. Dit zijn kort gezegd websites die gerelateerd zijn aan gezondheid, veiligheid en financiële informatie. Bij dit type websites is betrouwbaarheid en kwaliteit van content natuurlijk van groot belang.
Wat Google hiermee wil bereiken, is een einde maken aan spamwebsites die onjuiste informatie delen. Te commerciële websites zijn voor Google een doorn in het oog en in bovengenoemde branches is kwaliteit essentieel.
4 tips om aan E-A-T te voldoen
Om het voor jou nog praktisch te maken, noemen we 3 tips die je gelijk kunt gebruiken om aan E-A-T te voldoen.
Tip 1: Gebruik externe links in je content
Zoals hierboven al beschreven, wil Google met E-A-T iedereen voorzien van de juiste informatie. Door dus externe links naar autoriteiten in je content te plaatsen, help je je bezoekers aan nog meer nuttige informatie. En dat waardeert Google!
Tip 2: Check de techniek van je website
Een betrouwbare website is een website met een beveiligde verbinding: [https://]https://. Zorg dat je website dus zo’n veilige verbinding hebt, om te voldoen aan Google’s E-A-T. Ook een cookiemelding is sinds de ingang van GDPR van belang en maakt je website meer betrouwbaar.
Tip 3: Laat je content door autoriteiten schrijven
De laatste tip heeft alles met content te maken. Want volgens E-A-T is het belangrijk dat de content door een autoriteit wordt geschreven. Zorg er dus voor dat bij ieder artikel dat wordt geschreven überhaupt de naam van de auteur zichtbaar. Kies vervolgens bij voorkeur voor een auteur die online al veel gepubliceerd heeft, die een belangrijke functie/achtergrond heeft of die online al als autoriteit wordt gezien. En vergeet dan in die content dan ook weer niet die linkjes naar andere artikelen die hij/zij al heeft geschreven. Zo toon je de status van autoriteit nog meer aan.
Veel succes met het doorvoeren van de verbeteringen op je website!