Ongeveer 10 jaar geleden waren er mediabureaus die zich steeds meer verdiepten in marketing op Facebook. Er werd bedacht dat je ‘iets’ mee kon geven als een bezoeker op Facebook was geweest en je kon die bezoeker dan volgen. Volgens demografische gegevens wist je waar deze personen zouden zitten en je kon ze dan later een reclameboodschap van jouw bedrijf laten zien. Dat was toen nieuw. Nu is dat gesneden koek en gaan ze nog veel verder.
Offline marketing
De traditionele marketing noemen ze offline marketing ook wel. Een ‘gewone’ commercial op radio en TV, een abri of billboard langs de weg, een vrachtwagen met bestickering, een advertentie in een krant of tijdschrift. Ze dachten dat dit grotendeels verdwenen zou zijn toen online marketing steeds geavanceerder werd, maar niets blijkt minder waar. Al deze uitingen maken nog steeds deel uit van de marketing mix.
Social media marketing
Er zijn diverse social media kanalen waar je een bedrijfsaccount kunt aanmaken, zoals: Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn. Ieder platform heeft zo zijn eigen kenmerken en publiek. Daarom is het belangrijk om te bepalen uit welke leeftijdsgroep jouw doelgroep bestaat om een geschikt social media kanaal te kiezen die hierbij aansluit. Je kan hiervoor hulp inroepen van een social media bureau als je dit echt serieus wilt aanpakken. Zij kunnen je heel goed adviseren wat je wel en wat je vooral niet moet doen op social media. Een ander groot voordeel van het uitbesteden van je social media activiteiten en planning is dat jij je meer kan richten op andere belangrijke werkzaamheden binnen je bedrijf.
Online TV en radio
Naast reclame maken in de reclameblokken op TV en radio kan je dit ook heel goed doen bij online TV. Je kunt bijvoorbeeld adverteren op Youtube of Spotify. Deze commercials zijn een verlengde van de commercials die je al hebt laten ontwikkelen voor de reguliere TV en radio, maar dan net aangepast voor de (kortere) spanningsboog van de online wereld. Zorg dat je commercial start met je actie en je merk, het liefst binnen 5 seconden. Dan wek je geen irritatie, neemt de kijker/luisteraar het mee, zonder dat je ze echt stoort in hun programma. En je bereikt zo toch mooi een kijker die dus geen gewone TV of radio luistert, met je boodschap.
Non spot
Een andere manier die zich ook steeds verder ontwikkeld is non spot. Je zorgt dat je product (of dienst) te zien is in een televisieprogramma, het liefst op een natuurlijke manier. Is er een programma over autovakanties in Frankrijk, dan is het logisch dat de presentator in een Renault rijdt en die auto af en toe in beeld wordt genomen. Helaas wordt het ook vaak gewoon heel plat gedaan, wat bij de kritische kijker toch weer vaak voor irritatie zorgt. Wat echt zonde is, want als je non spot op een natuurlijke manier toepast, kan het juist verrijkend werken en doet het alles behalve afbreuk aan de merkbeleving.
Technologische ontwikkeling
De technologische ontwikkeling staat niet stil, zeker ook niet bij online marketing. In Nederland is er een uitgebreide privacywetgeving, waardoor we er hier nog niet zo veel van merken, maar in bijvoorbeeld Australië, Nieuw-Zeeland en Canada ligt dat anders. Daar is het inmiddels bijna gewoon dat, als je over een bepaald product of merk praat in de buurt van je telefoon, je binnen een minuut al reclames hierover kan verwachten op Facebook. Hiernaast is SEO en SEA natuurlijk ook gigantisch belangrijk en zo zijn er steeds meer ontwikkelingen die passen bij hoe mensen nu hun leven inrichten met al hun devices en gedrag. Hoe zou de marketingmix eruitzien over 10 jaar?