De start van jouw nieuwe website is niet gemakkelijk. Wanneer je een beetje handig bent, dan kun je uiteraard zelf aan de slag. Toch wordt dit veel afgeraden. Het bouwen van een website kost tijd. Daarnaast heb je zelf vaak niet zo objectieve blik op je eigen website. Uitbesteden is vaak de beste optie.
Websiteontwikkeling wordt door veel verschillende bedrijven gedaan. Van online marketing bureaus tot bedrijven die zich hierop specifiek richten. Het is belangrijk dat je de beste eruit kiest. Maar waar moet je op letten?
Stel je grenzen
Het is belangrijk om je grenzen te stellen. Sommige websitebouwers nemen graag de vrije hand en denken zo alle lasten uit handen te nemen. Maar dit is in veel gevallen niet de beste optie. Een website betekent veel voor jouw onderneming. Het is een visitekaartje en je wilt dat mensen hier converteren. Hoewel je misschien een mooie website er aan overhoud, is de kans groot dat niet krijgt wat je daadwerkelijk wilt.
Stel dus je grenzen. Zet op een rij wat je precies wilt bereiken met je website en wie je wilt bereiken. Voordat je het gesprek aangaat met een websiteontwikkelaar moet je jezelf voorbereiden op verschillende zaken. Zo is de kans op succes vele malen groter.
Een doel stellen
Je start dus met een doel. Alleen zo weet je welk type website geschikt is. Formuleer jouw doelen op papier. Wat wil je bereiken met je website en wie wil je bereiken met je website. Doe onderzoek naar deze doelen en wat nodig is om de doelen te bereiken. Uiteraard kun je hier hulp bij inschakelen van een expert, zoals een websiteontwikkelaar. Zij kunnen helpen met het bepalen van de juiste website.
Uniek zijn
Een website mag best onderscheidend zijn. Wanneer een website zich onderscheid van anderen, dan toon je waarom jij uniek bent. Je wilt geen website die lijkt op die van de concurrenten. Maar hoe wil jij tonen dat jij uniek bent? Dat schuilt in jouw kernwaarden. Zet op papier wat je wilt overbrengen op je doelgroep en hoe je dit wilt doen.
Deze waarden vormen de basis van je website. Zo weet je namelijk niet alleen welke informatie je wilt aanbieden, maar ook welke diensten. Zo kom tot de kern van je website en weet je wat essentiële informatie is voor jouw doelgroep. Wijd ook zeker niet uit. Niet alleen vanwege de extra kosten die het oplevert, het komt je bezoekers niet ten goede. Niemand wil een website waar je niets kunt vinden.
Tot slot wat wil je betalen?
Zoals al benoemd hoe meer je wilt, hoe duurder een website wordt. Desalniettemin een dure website betekent niet altijd een betere website. Laat je goed informeren over de kosten en wat je ervoor krijgt. Hoewel een grote website in de kosten oploopt, betekent het niet altijd dat je de beste website krijgt. Maar het is wel slim om een budget te bepalen.
Zo kom je niet voor verrassingen te staan en weet je ook wat realistisch is. Bovendien stelt een budget je voor een keuze. Zijn echt alle zaken belangrijk of zijn jouw eisen misschien wat teveel? Is je budget echt te weinig, dan moet je het bijstellen of kritisch kijken naar jouw eisen.
Het gesprek aangaan
Tot slot ga je natuurlijk het gesprek aan met een websiteontwikkelaar. Maar je hebt genoeg keuzes, dus welke kies je? Beperk je tot 3 websiteontwikkelaars uiteindelijk. Om de keuze te bepalen voor de beste kijk je naar de volgende zaken;
- Reviews.
- Website van de ontwikkelaar.
- Laadsnelheid van de websiteontwikkelaar.
- Portfolio.
Leg deze zaken tegen jouw eisen aan. Voldoet de website en het portfolio aan jouw eisen? Vervolgens kijk je of de websites technisch op orde zijn, waaronder door de laadsnelheid te checken. Immers, een websitebouwer met een trage website is geen goede reclame. Wanneer je tot een websitebouwer komt die voldoet aan jouw eisen op basis van hun eigen website, portfolio en reviews kun je het gesprek aan gaan. Maar dan natuurlijk wel voorbereid.