Als je een ondernemer bent die voor de eerste keer op een markt gaat staan, kan dit een spannende en uitdagende ervaring zijn. Je moet aan veel dingen denken, van je kraamontwerp tot hoe je betalingen gaat accepteren. Het is niet ongewoon dat het de eerste keer niet helemaal naar wens verloopt, maar met de juiste voorbereiding kan je veel mogelijke problemen voorkomen. Hieronder vind je enkele cruciale tips die je helpen om stressvrij je waren aan de man te brengen.
1. Bied verschillende betaalmogelijkheden aan
De tijd dat je op een markt enkel contant kon betalen, is echt wel voorbij. In het digitale tijdperk verwachten klanten verschillende betaalopties. De mobiele pinautomaat is daarom echt onmisbaar geworden voor de hedendaagse marktkoopman. Je bent daarmee niet gebonden aan één plek, maar hebt de vrijheid om betalingen te accepteren waar dit jou en de klant het beste uitkomt. Een extra voordeel van digitale betalingen: het voorkomt lange wachtrijen aan je kraam en verhoogt de klanttevredenheid.
2. Huren in plaats van kopen
Een marktkraam kan een flinke investering vergen. Het zou spijtig zijn als de resultaten uiteindelijk tegenvallen en je beslist om toch niet langer op de markt te gaan staan, waarna jouw investeringen voor niets bleken te zijn. Daarom kun je er in eerste instantie voor kiezen om een marktkraam te huren. Ook andere spullen kun je huren in plaats van kopen. Denk bijvoorbeeld aan een mobiele pinautomaat huren of aan een koelwagen huren.
3. Schenk aandacht aan de presentatie
Zorg dat je kraam opvalt. Gebruik heldere, aantrekkelijke borden en richt je producten zo in dat ze vanaf een afstand te zien zijn en aantrekkelijk ogen. Als je verse producten verkoopt, is het belangrijk dat je de versheid benadrukt. Toon dus die verse producten en laat potentiële klanten gerust even proeven, zodat de kwaliteit voor zich spreekt.
4. Wees klaar voor elke uitdaging
Markten gaan bijna altijd door, weer of geen weer. Zorg daarom voor voldoende bescherming tegen zon, regen en wind. Bescherm niet alleen jezelf, maar ook je producten en je kostbare apparatuur. Zorg er ook voor dat je voldoende producten bij je hebt, zodat je klaar bent voor de extra drukte die bij de onverwachte lentezon hoort. Anderzijds geldt: overlaad je kraam niet. Het moet er nog altijd overzichtelijk en uitnodigend uitzien voor potentiële klanten. Maak bovendien contact met andere verkopers. Ze kunnen je advies geven dat specifiek is voor jouw markt, bijvoorbeeld over wanneer er vaak extra toeristen zijn en je dus wat meer voorraad moet hebben.
5. Stel een eerlijke prijs in
Ken de kosten van je producten en stel eerlijke, maar competitieve prijzen in. Zorg ervoor dat je de mogelijkheid hebt om flexibel met prijzen om te gaan, mocht dat nodig zijn. Je kunt bijvoorbeeld kortingen toekennen voor wie veel koopt. Is je voorraad op? Dan kun je voorstellen dat jouw klanten alvast bestellingen plaatsen voor volgende week, al dan niet met een extraatje voor het wachten.