Je bedrijfsnaam kun je om diverse redenen willen veranderen. Zo leek een naam wellicht leuk bedacht, maar blijkt het te weinig onderscheidend van andere namen, blijft de naam niet hangen bij potentiële klanten of is je doelgroep of aanbod inmiddels veranderd. Een samenwerking die ten einde is gekomen, is ook een veel voorkomende reden voor een naamswijziging.
Waar rekening mee houden?
Er komt best wat werk bij kijken en ook gaat het gepaard met de nodige kosten, beide zaken waar je zeker rekening mee moet houden. Het is dus handig om vooraf te weten wat je moet regelen en op welke bedragen je kunt rekenen. Door dit vooraf in kaart te brengen, kun je een weloverwogen beslissing maken of dat een naamswijziging wel de moeite waard is. Houd er rekening mee dat je opgebouwde naamsbekendheid kunt verliezen en daarmee mogelijke klanten.
Hoe ga je te werk?
1. Heb je de beslissing genomen om je bedrijfsnaam te veranderen, begin dan met het in beeld brengen van je wensen, doelstellingen en verwachtingen.
2. Bedenk een passende naam en vraag anderen om advies. Waar denken zij aan bij een bepaalde naam?
3. Heb je helder waar jij voor staat en wat jouw bedrijf te bieden hebt en is de naam gekozen? Dan is de volgende stap om na te gaan of de naam niet reeds in gebruik is. Het KvK heeft een handelsregister waar alle geregistreerde namen in voor komen. Ook dien je te checken of je naam niet als merk ingeschreven staat en jouw merk te registreren.
4. Vul een wijzigingsformulier in bij de KvK.
5. Als laatste stap is het tijd voor het aanpassen van je huisstijl. Denk aan briefpapier drukken, email adressen aanmaken, reclame materiaal opnieuw bestellen en je account of pagina’s op social media aanpassen.
Jezelf presenteren
Heb je bovenstaande stappen doorlopen, dan ben je zo goed als klaar. Je moet alleen nog nadenken hoe je de wijziging kenbaar gaat maken bij je publiek. Kies je bijvoorbeeld voor een publicatie, waarin je de naamswijziging bekend maakt, ga je voor een bedrijfspresentatie of link je voorlopig alles door? Social media is tegenwoordig een veel gebruikt en prettig middel om een naamswijziging bekend te maken, maar ook intern binnen een bedrijf verdient het de nodige aandacht. Wat je echter ook beslist, met de juiste instelling en aanpak maak je van je bedrijf vast een succes!