Een onderneming is altijd in ontwikkeling. Dit slaat niet alleen op het werkproces en de relaties met klanten, maar ook op het personeel. Je medewerkers verdienen het om iedere dag uitgedaagd te worden. Dit komt het succes van je onderneming alleen maar ten goede. Een plant gaat ook niet groeien als deze geen water krijgt. Een effectieve manier om je personeel gemotiveerd te houden, is door KPI’s te gaan gebruiken. Hieronder krijg je uitgelegd wat dit inhoudt en vooral wat dit voor jouw onderneming kan betekenen.
Wat betekent KPI?
KPI staat voor Key Performance Indicator. In het Nederlands betekent het ‘Kritieke Prestatie Indicator’. Heel simpel gesteld is KPI een manier om de prestaties binnen de organisatie te meten. Dit kan op allerlei manieren. Van prestaties op het gebied van verkoop tot tevredenheid van het personeel, oftewel de prestaties van jou als werkgever.
Voordat je KPI’s gaat gebruiken, stel je doelen. Als het goed is, heb je die al. Met behulp van een KPI kan je zien of het doel bereikt is, of dat er nog een beetje werk aan de winkel is.
Waarom is KPI belangrijk?
Als ondernemer heb je soms de neiging om vooral naar de korte termijn te kijken. De eerste zorgen komen als eerste. Je kunt de waan van de dag niet loslaten, maar te veel naar deze waan leven is ook niet de bedoeling. Zo hoef je niet in de stress te schieten als twee klanten ontevreden zijn of als de omzet even tegenvalt. Het hele werkproces hoeft niet meteen te worden omgegooid.
Juist dan kunnen KPI’s een mooie rol spelen. Je hebt een helder en realistisch doel gesteld. De KPI houdt in de gaten of het bedrijf er alles aan heeft gedaan om dat doel te bereiken. Als dat zo is, weet je dankzij de KPI dat je jezelf en de medewerkers niks hoeft te verwijten. Andersom kan het natuurlijk ook, dat het werkproces niet goed is verlopen. Dankzij een KPI kan je in zo’n geval bijsturen.
Neem het personeel mee
Als je met KPI’s gaat werken is het belangrijk om het personeel mee te nemen in dit proces. De kans is meer dan aanwezig dat niet iedere medewerker staat te springen als je met doelen komt. Door ze vanaf het begin mee te nemen in dit proces en zeggenschap te geven, creëer je een teamgevoel. ‘Wij gaan dat met zijn allen halen’, hoor je dan.
Overleggen met de verschillende teams is dus van groot belang. Verder is het zaak om realistische en tegelijkertijd ambitieuze doelen te stellen. Dit houdt iedereen scherp.
Een KPI in de praktijk
KPI’s zijn niet ingewikkeld om te gebruiken. Het is een eenvoudige manier om bij te houden of doelen bereikt worden. Je kunt dit doen in een bestand in Excel. Een groen vakje geeft aan dat het doel behaald is, een rood gekleurd vakje is voor een doel dat niet behaald is.