De wereld wordt snel digitaal. Marketing en persoonlijke data gaan hand in hand. En net zoals we een carbon voetstap achterlaten, laten we ook een digitale voetstap achter. De websites die mensen bezoeken, de foto’s die ze nemen en de telefoongesprekken die ze maken, worden allemaal opgenomen als data. Grote bedrijven zuigen deze persoonlijke data in bijna ondenkbare hoeveelheden op.
Dat is de reden waarom in 2018 de eerste vorm van Algemene Verordening Gegevens (AVG) van de EU werd geïntroduceerd. De regelgeving die hiermee werd geïntroduceerd, heeft de manier waarop bedrijven de data van individuen verzamelen en verwerken gigantisch veranderd. Bedrijven, waaronder marketing bedrijven en marketeers, hebben de manier waarop ze data verzamelen en verwerken compleet moeten omgooien.
De AVG-regelgeving die in de EU werd geïntroduceerd, heeft een rimpeleffect over de hele wereld gecreëerd. Andere landen, waaronder ook Nederland hadden elk hun eigen versie. Iedereen is ook verplicht om een AVG-vertegenwoordiger toe te wijzen aan bedrijven en de markt binnen de EU.
Wat is AVG en databescherming?
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is een digitale privacyregelgeving, welke op 25 mei 2018 werd geïntroduceerd. Het heeft diverse privacywetgevingen gestandaardiseerd doorheen de EU en heeft wereldwijde effecten in landen over de hele wereld, welke nu gelijke reguleringen in hun wetten installeert.
Deze reguleringen betekenen dat bedrijven nu privacy instellingen in hun websites, digitale producten en marketingtools moet implementeren. Het betekent ook dat bedrijven en allerlei organisaties beoordelingen over het privacy effect moeten maken en uitvoeren. Ze moeten ook een veilige basis creëren waarop ze toestemming vragen voor het gebruik van data en ze moeten de manieren waarop ze deze data verzamelen en verwerken documenteren. Daarnaast moeten ze de manier waarop datalekken behandeld worden verbeteren.
Bedrijven dienen ook privacy-impact beoordelingen uit te voeren en de manier waarop ze vragen voor data verbeteren, alsmede de manieren waarop ze persoonlijke data verwerken documenteren en de manier waarop ze datalekken communiceren verbeteren. Om deze bedrijven te helpen, kiezen veel bedrijven een Functionaris Gegevensbescherming (DPO) van buitenaf om aan het werkte gaan en daardoor veilig door het verbeterproces van hun data geloodst te worden.
AVG, marketing en databescherming.
Marketeers zijn een van de groepen die zich meer bewust moeten worden over de manier van informeren van keuzes over hoe ze data verwerken. Marketing omvat een enorme verzameling van persoonlijke data over de onderwerpen waar ze naartoe marketen. En met het internet, telefoons en sociale media platforms, om maar eens wat media te noemen, zijn marketeers in staat allerlei persoonlijke data te verzamelen. Deze gegevens bevatten onder andere locatiedata, demografie en kijkersdata.
Ondanks dat het de bedoeling is om het moeilijker te maken om data te verzamelen, is het nodig dat het AVG en soortgelijke reguleringen van over de hele wereld ingebouwde bescherming hebben voor consumenten die al standaard aangezet is. Zo is het bijvoorbeeld gebruikelijk voor een website om te vragen voorde acceptatie om cookies te verzamelen. Als u een individu bent, die een marketingcampagne wil starten of een digitaal product aan de man wilt brengen, moet u ervoor zorgen dat u de mogelijkheid aan de ontvangers geeft om niet aan de nieuwsbrief deel te nemen.
Door de aard van deze relatief nieuwe regels en regelgeving (waarvan bijna 41% van de marketeers toegeeft de wet en beste uitvoering van AVG en dataverwerking niet helemaal te snappen), zoeken velen DPO-diensten op voor expert advies en ondersteuning.
Hoe heeft gegevensbescherming regulering impact op marketing?
De AVG-regelgeving en andere overkoepelende instanties over de hele wereld met gelijke uitoefening van recht, zijn een uitdaging geweest voor veel bedrijven en helemaal voor de kleine bedrijven. Marketeers moeten zich bezighouden met de drie volgende onderwerpen:
Data toestemming
Data toestemming is hoe marketeers e-mail aanmeldingen behandelen. Voor de meeste marketeers is e-mail vitaal, maar deze nieuwe databeschermingsregels betekenen dat uw marketing er niet van uit mag gaan dat de individuen aangemeld zijn en dat er contact opgenomen mag worden. In plaats daarvan, moeten individuen nadrukkelijk toegang geven en ervoor kiezen om aangemeld te worden.
Dit betekent dat mensen een keuze moeten krijgen. Ze moeten ook de optie krijgen om te allen tijde weer weg te gaan wanneer ze dit willen. Dit is uiteraard alleen maar de basis, maar de simpelste manier om veilig met data om te gaan, is om uw doelpubliek een hokje te geven wat ze aan kunnen vinken om zich in- en uit te schrijven.
Data toegang
Data toegang betekent simpelweg dat individuen toegang moeten kunnen hebben tot hun eigen data. Als ze vragen om toegang tot hun data, of hun data willen verwijderen, moeten bedrijven hieraan gehoor geven. Google is hiervan een goed voorbeeld. Zij hebben gigantische aanpassingen moeten maken om aan deze regulering gevolg te geven, door aan alle gebruikers de mogelijkheid te geven om data in te zien via hun account.
Als een marketeer bent u ervoor verantwoordelijk om iedereen toegang tot hun data te verlenen en om de keuze te geven tot beëindiging van het verzamelen, inzien of verwijderen van hun data.
Data focus
Data focus betekent dat marketeers niet meer mogen vragen voor onnodige informatie. In de geschiedenis van internet marketing, konden mensen allerlei vormen van formulieren en vragenlijsten invullen voor aanmeldingen voor diverse dingen, welke soms te persoonlijk werden. Om compliant te blijven met data protectie regelgeving, mogen marketeers alleen nog om de echt noodzakelijke informatie vragen en niks meer.
Er is nog veel meer informatie over marketing en databescherming voor de wereld van vandaag en de snel veranderende wereld van morgen. Om bovenop marketing en data protectie te blijven, is het belangrijk om een DPO te vinden van buitenaf en die aan te stellen. Ze kunnen u helpen met het managen en veilig blijven met gegevensbescherming. Door het gebruik van een DPO ontvangt u expert inzicht en management in uw dataverwerkingsactiviteiten.