Wil je graag een commerciële verbetering binnen je bedrijf? Dat kan door een ervaren commercieel professional in te schakelen. Deze persoon komt tijdelijk bij je bedrijf en richt zich op een blijvend commercieel resultaat. Dan kun je aan allerlei verbeteringen denken, zoals geoptimaliseerde salesvaardigheden van je medewerkers en vlot lopende verkoopprocessen. En de teams worden nog dynamischer en meer ondernemend. Een interim manager, bijvoorbeeld via https://www.businessbuilding.nl/, doorloopt deze 9 stappen om jouw bedrijf commercieel te verbeteren.
1. De kennismaking
De kennismaking is de eerste en een van de belangrijkste stappen. Een goede kennismaking zorgt voor een kickstart. En je moet er rekening mee houden dat niet iedereen staat te springen als er een interim manager de boel komt opschudden. Dit kun je tackelen met een vruchtbare kennismaking.
2. De analyse
Een interim manager stapt blanco in jouw organisatie, op elk gebied. Deze persoon maakt een grondige analyse van hoe het bedrijf nu te werk gaat, waar er verbeteringen kunnen worden aangebracht en waar er kansen liggen om door te groeien.
3. Roadmap 6 -12 maanden
Na de analyse is het zaak om samen het draaiboek voor de komende periode te maken. Meestal blijft een interim manager een half jaar tot een jaar in dienst. In de roadmap komt het plan te staan. Dit kun je zien als de houvast voor de focus op verbeteringen.
4. De 5 performers in commercie
Voor het maximale resultaat worden de 5 performers in commercie ingericht. Dit zijn awareness, consideration, purchase, retentie en loyalty.
5. Optimale structuur
Voor het beste bedrijfsresultaat is het noodzakelijk dat de structuur optimaal wordt ingericht. Dit is een belangrijke stap, die aardig wat tijd in beslag gaat nemen. Het is die tijd overigens meer dan waard.
6. Vaardigheden optimaliseren
Natuurlijk wil je dat iedereen binnen het bedrijf, inclusief jezelf, zich blijft ontwikkelen. Tijdens deze stap worden de vaardigheden in alle stappen van het commerciële proces geoptimaliseerd.
7. Alle neuzen dezelfde kant op
Een team dat geen team is, zal nooit het resultaat behalen van een groep die voor elkaar door het vuur wil gaan. Tijdens de zevende stap worden de groepsdynamica en het gedrag onder de loep genomen. Zo houd je iedereen aan boord en creëer je een groep die er zin in heeft.
8. Business intelligence
Leve de moderne technologie. Het is tegenwoordig mogelijk om allerlei data te gebruiken. Combineer de data met business intelligence en je weet waar de kansen liggen.
9. Borging en overdracht
Na een periode van 6 tot 12 maanden herken je je bedrijf nauwelijks meer terug. Het loopt als een tierelier en iedere dag is het weer een feestje. Natuurlijk wil je dat dit feestje nog lang blijft duren. Daarom is een goede overdracht belangrijk. Zo blijft het ook na het vertrek van de interim manager een stijgende lijn.