Relatiegeschenken: de perfect manier om aan jouw klanten te laten zien dat je ze écht waardeert. Het is daarbij het ideale middel om te gebruiken voor marketing en PR doeleinden. Omdat de mogelijkheden eindeloos lijken is het misschien moeilijk om te bedenken hoe jullie relatiegeschenk er uit komt te zien. Aan wie ga je het geven en wat wil je er mee bereiken? Het verschil tussen de klassieke sleutelhanger, of het maken van een luchtballonvaart met je grootste klant is nogal groot. Om te bepalen wat er het beste past bij jouw bedrijf hebben we een aantal belangrijke zaken op rij gezet. Volg de onderstaande stappen en kom erachter welk relatiegeschenk er past bij jouw bedrijf!
Wie ontvangt het geschenk?
Een relatiegeschenk geef je aan je klanten, dat lijkt duidelijk. Maar houd in gedachte dat het niet nodig is om zo’n geschenk aan ál je klanten te sturen. Zo zijn er bijvoorbeeld de klanten waar je al vele jaren een mooie relatie mee opgebouwd hebt, maar ook de klanten met een klein budget of weinig toekomst perspectief. Hierbij lijkt de overweging aan wie je het geschenk stuurt duidelijk. Maak per klant een duidelijke overweging en vergeet daarnaast ook niet dat je een relatiegeschenk kunt geven aan jouw personeel. Dit is een mooie manier om je waardering als werkgever te uiten.
Een passend budget
Een relatiegeschenk hoeft echt niet mega duur te zijn. Toch is het belangrijk dat het bedrag van het geschenk goed aansluit bij de relatie die jullie hebben. Een klant die al jarenlang voor het grootste deel van jullie omzet zorgt geef je als het goed is minder snel die simpele sleutelhanger dan bijvoorbeeld een klant die voor het eerst of weinig producten afneemt. Welke waarde past bij welke klant? Dit is iets om zeer zorgvuldig te overwegen.
Past het bij jouw doelgroep?
Het geven van een relatiegeschenk kan een mooie aanvulling zijn op jullie marketing strategie. Dit is wel enkel het geval als dit ook aansluit bij de wensen van jullie doelgroep. Geef je het relatiegeschenk aan een klant waarbij je de relatie die jullie hebben opgebouwd wilt onderhouden? Dan is het slim om een persoonlijk cadeau te kiezen dat recht doet aan de relatie die je met de klant hebt. Is deze relatie heel informeel? Denk dan aan een gekke stunt, zoals het langs laten komen van een ijskar. Is de relatie juist heel formeel? Denk dan aan een mooie fles wijn of een notitieboek.
De juiste timing
De feestdagen laten zich perfect lenen voor het geven van een relatiegeschenk. Dit is namelijk de tijd van het jaar waarin we toch al veel aan het nadenken zijn over cadeaus. Het is wel slim om er in deze tijd van het jaar wel op te letten dat de pakketdiensten het heel druk hebben. Plan dit dus ver van te voren in. Óf kies juist voor een zomers cadeau in de periode dat iedereen op vakantie gaat. Zo wordt er op dat luchtbed met jullie naam erop zelf in ieders vrije tijd aan jullie bedrijf gedacht!
Originaliteit
Originaliteit is zoals we eerder al hebben aangekaart belangrijk. Die sleutelhanger kan eigenlijk niet meer. Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je relatiegeschenk afgestemd is op de ontvanger en zorg voor die personal touch. Je hebt bijvoorbeeld talloze geschenkverpakkingen die je kunt laten bedrukken. Het wordt ontzettend gewaardeerd als er een gedachte achter een cadeau zit. Drinkt jouw personeel de hele dag door alleen maar koffie? Dan maak je ze waarschijnlijk erg blij met een mooie zak koffiebonen (verpak deze in gepersonaliseerde stazakken kraft) en staan ze minder hard te springen om een jaarabonnement op versgeperste sapjes.