Een Instagram post hier, een TikTok daar en een YouTube filmpje op dat kanaal. We kunnen er eigenlijk niet meer omheen: social media is een groot deel van onze dag geworden. Wist je dat je hier als bedrijf heel goed op kunt inspelen? Het is tijd om influencers in te zetten om jouw product of dienst te promoten. Is influencer marketing nog geen belangrijk deel in jouw marketingmix? Laat deze drie redenen je dan overtuigen waarom je dat wél moet doen.
Wat is influencer marketing precies?
De ene influencer blogt over lekkere brunch hotspots in Amsterdam, terwijl de ander haar volgers enthousiast maakt over een nieuw beautymerk. Maar hoe maak je hier als bedrijf nu gebruik van? Influencer marketing is een vorm van marketing waarin een influencer jouw dienst of product promoot bij hun volgers. Vaak werken zij bijvoorbeeld met een marketingbureau in Zwolle, Amsterdam of misschien wel een andere stad ter wereld om aan samenwerkingen te komen. Meestal triggeren zij een aankoop door een kortingscode te geven.
1. Vergroot in één klap (of post) jouw naamsbekenheid
Met zo’n groot bereik, verbaast het je waarschijnlijk niet dat je al met één post jouw naamsbekendheid vergroot. Volgers zien een influencer echt als een soort vriend of vriendin. Het grote voordeel van werken met deze mensen is dat hun volgers eerder bereid zijn om jouw product of dienst af te nemen, omdat het wordt aanbevolen door iemand die ze vertrouwen. Jij vertrouwt en gelooft het advies van een vriend ook eerder dan een tv-reclame of billboard, toch?
2. Zeg maar hallo tegen kwalitatieve content
Als je influencer marketing inzet, neemt de influencer (deels) de contentcreatie uit jouw handen. Zeg maar doei tegen een creatieve block en hallo tegen kwalitatieve content. Zij creëren namelijk hun eigen content, zoals foto’s en video’s, waarvan ze weten dat het hun doelgroep aanspreekt. En deze mooie beelden zorgen ervoor dat de consument meteen geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Heb je ook al eens gedacht aan co-creatie? Jij plaatst de content van de influencer door op jouw website of eigen social media kanalen, waardoor jullie allebei profiteren van de voordelen.
3. Waar je doelgroep ook zit, je bereikt ze allemaal
Een influencer maakt vaak gebruik van meerdere platformen en weet overal jouw doelgroep te bereiken. Spreek bijvoorbeeld af dat ze een YouTube filmpje plaatsen, maar ook een post maken op Instagram en TikTok. Met deze crossmediale benadering spreek je een grote groep mensen aan. Hiermee versterk je jouw domein door doorverwijzende links vanaf de verschillende social media kanalen en geneer je meer traffic. Met bijvoorbeeld een hogere autoriteit in SEO in Zwolle en Maastricht, komt de consument uiteindelijk ook via organic search bij jou uit.