Een aankoop of een offerte aanvragen wordt gezien als dé conversie. Veel ondernemers sturen ook vooral aan op een aankoop of offerte. Hiermee moet jij je kosten weer terug verdienen. Toch zijn er meer conversies dan alleen een aankoop. Een aankoop gebruiken als enige kpi is niet handig.
Op een website zijn meer conversiepunten. Het is slim om je ook te richten op andere zaken dan alleen een aankoop. Je vergeet namelijk waardevolle leads, als je deze conversiespunten vergeet. In dit artikel bespreken we een aantal conversiepunten met jou voor optimalisatie. Zo haal jij meer rendement uit je website.
Een aankoop
Een aankoop is een voor de hand liggende conversie. Je wilt natuurlijk ook aankopen in jouw webshop. Je investeert niet voor niets in een webshop. Maar deze conversie kun je interessanter maken. Een aankoop is goed, maar wat nou als een bezoeker meer ging uitgeven per bestelling? Dat klinkt helemaal als muziek in de oren.
Door juist verder te kijken dan alleen de aankoop, kun je jouw omzet dus zeker verhogen. Ga kijken hoe je juist kunt upsellen. Dit kan bijvoorbeeld door aanbevolen producten te tonen bij een productpagina, maar ook op categoriepagina. Daarnaast kun je bij de check-out nog steeds upsellen. Overweeg daarnaast ook gepersonaliseerde berichten om zo de drempel te verlagen.
Wanneer je aan de slag gaat hiermee, kun je ook aan het werk gaan met a/b testen. Zo kun je zien welke vorm van upselling het beste werkt.
De nieuwsbrief
Niet elke bezoeker wil direct een aankoop doen. Ze willen misschien eerst nog even wat onderzoek doen. Maar ze staan misschien wel open voor een aanmelding op een nieuwsbrief. Je kunt de verleiding vergroten door een kortingscode of exclusieve content. Zo wordt de drempel weer wat lager om je aan te melden.
Via de nieuwsbrief kun je bezoekers op de hoogte brengen van nieuwe ontwikkelingen, maar ook met leuke kortingen of aanbiedingen. Zo kun je alsnog de bezoeker overhalen om tot aankoop over te gaan. Een inschrijving voor een nieuwsbrief is dus zeker de moeite waard om te meten als conversie.
Whitepaper of brochure downloaden
In een whitepaper of brochure kun je extra informatie geven over jouw producten of diensten. Dit kun je aanbieden als download op je website. Binnen een whitepaper of brochure kun je overzichtelijk informatie bieden en hiermee kan de lead goed nadenken over jouw producten of diensten. Het is geen directe aankoop, maar het is wel een waardevolle lead. Bovendien ontvang jij waardevolle informatie over jouw leads.
Een contactformulier
Misschien niet een keiharde conversie, maar een contactformulier is zeker wel een goede conversie voor veel websites. Het geeft je namelijk veel inzicht over jouw bezoekers. Ontvang je contactformulieren van bezoekers die niet waardevol zijn? Dan moet je jezelf zeker achter de oren krabben. Maar optimaliseer dit formulier zeker, maar ook de rest van jouw website. Je ontvangt dus niet de doelgroep die jij wilt.
Zorg ervoor dat jouw contactformulier slim is ingesteld. Maak duidelijk welke velden verplicht zijn en welke informatie je precies wilt. Daarnaast moet je voorkomen dat een bezoeker onnodige informatie invult. Zo verloopt het invullen van het contactformulier soepel en heeft de bezoeker een fijne ervaring.
Er is meer dan een aankoop
Een whitepaper, een contactformulier, maar ook een nieuwsbrief inschrijving zijn waardevolle kpi’s en daarbij kan het veel inzicht geven voor conversie optimalisatie. Kijk daarom altijd verder dan de aankoop. Waardevolle informatie over jouw bezoekers is veel waard om jouw omzet te vergroten en waarmee je jouw online marketing kunt verbeteren.