1. Vind de juiste klant
Voordat je internationaal zaken kan gaan doen, moet je de juiste klant vinden. Maar waar begin je? Doe marktonderzoek! Waar bevindt jouw doelgroep zich? Hoe kom je aan de juiste sales mensen? En, hoe kan de klant ook jou vinden? Zorg daarvoor allereerst voor een goede internationale website. In het Engels en uiteraard met een vertaalknop voor de taal van jouw potentiële afzetmarkt als deze anders is. Gebruik hiervoor altijd een professionele vertaler, want die kent de tone of voice die jouw doelgroep aantrekkelijk vindt.
2. Spreek de juiste taal
Communicatie is de key tot succesvol zakendoen! Dit gaat verder dan jouw knowhow van de gesproken taal. Want spreek je met de juiste toon, het nodige respect en voel je de cultuur van het land waarin jij succesvol zaken wil doen? Wij Nederlanders willen nog weleens direct zijn in onze uitspraken en houden van snelle acties. Bereid je daarom goed voor en verdiep je in de cultuur en gebruiken. Zo zet je jezelf niet voor schut, houd je het juiste tempo aan én zorg je ervoor dat jouw internationale partner ook graag met jou communiceert!
3. Ken de regels
Werken in en met het buitenland lijkt misschien eenvoudig, maar let goed op! Regels, aansprakelijkheid, belastingen en contractvoorwaarden kunnen aanzienlijk verschillen. Zo gelden bij import en export van producten de producteisen van het bestemmingsland. Producten moeten veilig en bruikbaar zijn voordat je ze op de markt brengt en hiervoor ben je aansprakelijk! Doe er op het gebied van werkgeverschap goed aan om te kiezen voor hulp en advies van een specialist in recruitment voor buitenlands personeel. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen en/of reputatieschade te staan!
4. Netwerk, netwerk, netwerk
Als ondernemer weet jij natuurlijk dat netwerken de basis van je succes is. Dit geldt niet anders in het buitenland! Zorg dat je aansluit bij netwerkevenementen en dat je tijd maakt voor specifieke gelegenheden die belangrijk zijn voor je zakenpartner en/of leverancier. Sluit ook aan bij de Nederlandse vertegenwoordiging in het land van jouw business. Zo blijf je meteen goed op de hoogte van interessante handelsmissies, een makkelijke manier om mee te liften naar nieuwe afzetkansen!
5. Regel een efficiënte betaalmethode
In Nederland is het razend populair om met IDeal te betalen, maar dit geldt (nog) niet voor buitenlands betalingsverkeer. Zorg dat het eenvoudig is voor jouw internationale klanten om te betalen en voorkom hiermee betalingsrisico! Kies voor PayPal en betaling met creditcard of een Letter of Credit (L/C) als je absolute betalingszekerheid nodig hebt voordat je diensten gaat leveren. Het loont daarnaast altijd om eerst te onderzoeken wat de meest populaire betaalmethode in jouw land van zakendoen is!