WordPress is veruit het populairste CMS-systeem ter wereld. Meer dan 43% van alle websites maakt hiervan gebruik. Het is veruit tien keer populairder dan nummer twee (Shopify) en twintig keer populairder dan nummer drie (Wix). Dat is natuurlijk niet zomaar: WordPress heeft veel voordelen te bieden voor jouw business. Net als bij elk CMS-systeem zijn er echter ook nadelen waar je rekening mee moet houden. Een goed WordPress bureau zal hier transparant over communiceren en zal het eerlijk aangeven als een ander CMS-systeem beter geschikt is.
Het is eenvoudig en iedereen houdt er rekening mee
Een van de redenen waarom WordPress zo geliefd is, is omdat het heel eenvoudig is. Zelfs totale beginners kunnen hun eigen WordPress-website maken. Dat komt omdat het werkt met kant-en-klare plug-ins en templates die je naar je hand kan zetten. WordPress is ook gratis te gebruiken en door de populariteit van het CMS-systeem houdt iedereen er rekening mee. Zo kan je heel eenvoudig koppelingen maken met andere softwarepakketten. Je zit ook niet vast aan één partij, want je switcht heel eenvoudig over naar een ander hostingbedrijf.
Wil dat dan zeggen dat een WordPress-bureau geen meerwaarde is? Allesbehalve. Niet iedereen wil namelijk een template gebruiken die ook al door tientallen andere bedrijven wordt gebruikt. Bovendien is dat ook niet altijd de ideale oplossing. Per slot van rekening moet een website zo worden gebouwd dat het optimaal aansluit bij je onderneming en niet omgekeerd. Een WordPress-bureau gaat ook verder dan enkel dat. De WordPress developers zullen bijvoorbeeld koppelingen maken met je bestaande systemen, zullen specifieke tools aan je website toevoegen en dergelijke meer. Aanvullend biedt men vaak ook hosting, onderhoud en support aan. Kortom: een complete ontzorging.
WordPress is zoekmachinevriendelijk
Natuurlijk wil je niet alleen een mooie website, maar ook een website die goed wordt gevonden. Daar kan je op verschillende manieren voor zorgen, bijvoorbeeld door te adverteren op Google (SEA). Nog handiger is het echter als mensen zelf de weg naar je website vinden. Daarvoor dient een website zoekmachinevriendelijk te zijn. Een voordeel van WordPress is net dat het heel zoekmachinevriendelijk is ontworpen. Het scoort technisch heel goed en het biedt alle tools om het goed te doen in Google. Het is wel aan te raden om de permalinks goed te configureren, zodat je geen linkjes krijgt als jouwdomeinnaam.nl/?post_type=page&p=4698, maar bijvoorbeeld jouwdomeinnaam.nl/katten-scheren. Zo’n linkje is gebruiksvriendelijker én beter voor Google.
Gratis is relatief en je moet opletten met plug-ins
Hoewel WordPress open source is, en in principe dus gratis, krijg je in de praktijk alsnog te maken met kosten. Natuurlijk werkt een WordPress-bureau niet gratis, maar bijvoorbeeld ook een hostingpartij zal om een eerlijke vergoeding vragen. En bepaalde plug-ins en thema’s kunnen ook betalend zijn. Desondanks is en blijft WordPress een heel betaalbaar systeem. Niet voor niets is het zo populair. Houd er wel rekening mee dat je regelmatig updates dient uit te voeren en dat je goed moet opletten met welke plug-ins je installeert. Sommige plug-ins kunnen met elkaar conflicteren. Ook hierover hoef je je natuurlijk geen zorgen te maken als je een beroep doet op een WordPress-specialist.