Marketing Automation, dat is een begrip waar je als marketeer vast wel eens van gehoord hebt. Het is hét uitgangspunt om een hogere klanttevredenheid te realiseren, kosten te besparen en tevens meer omzet te genereren. Kortom: het is de manier om een bedrijf een boost te geven en de klantervaring beter te laten zijn. Maar wat houdt marketing automation dan precies in? Hoe pas je dit toe en wat levert het je precies op? En waarom? In dit artikel vind je alles wat je moet weten.
Wat is marketing automation?
Marketing automation is technologie of software waarmee je met grote groepen klanten en prospects toch persoonlijk kunt communiceren. Je benut de kracht van slimme en geautomatiseerde workflows om zowel je eigen productiviteit te verbeteren als een betere klantenervaring te bieden.
De voordelen op een rijtje
Zodra men weet hoe hij of zij marketing automation precies aan moet pakken, levert dit dus flink wat op voor het bedrijf. Maar welke voordelen zijn dit dan? Wat kan je precies verwachten van marketing automation software?
Geef de marketingafdeling een boost
Ieder goedlopend bedrijf beschikt over een marketingafdeling. Dat kan tegenwoordig ook bijna niet anders. De concurrentie is enorm. Om op te vallen in de meute, is het belangrijk dat jij iets bijzonders laat zien en nog beter op de wensen van de klant aansluit. Bovendien is zichtbaarheid en een goede communicatie met de klant van essentieel belang. Dit alles kost veel tijd en uiteindelijk dus ook geld. Daarom is het verstandig om ook andere mogelijkheden te onderzoeken. Middels het automatiseren van diverse marketingtechnieken, bespaar je ongelooflijk veel tijd. Zeker als dit normaal handmatig wordt gedaan. Zo blijft er tijd over voor andere dingen. Dit terwijl dit marketinggedeelte op jouw site veel soepeler loopt dan voorheen.
Hogere klanttevredenheid
Bij marketing automation draait veel om de communicatie met de klant. Middels geautomatiseerde handelingen weet de computer voortaan precies waar de klant naar op zoek is. Daardoor kan met behulp van de juiste timing de juiste content via het juiste kanaal geleverd worden. Mede hierdoor is de kans groter dat dit leidt tot aankopen én dat de klant zich goed gehoord voelt. Het toepassen van marketing automation leidt dus uiteindelijk tot een hogere klanttevredenheid en hogere conversies van je campagnes.