Influencer lijkt tegenwoordig het meest coole en geambieerde beroep dat er bestaat. We worden dagelijks gebombardeerd met berichten en filmpjes van populaire jongens en meisjes die de sociale media domineren en daarbij vaak allerlei merken of producten voor het voetlicht brengen.
Dat vinden die merken natuurlijk interessant en daarom benaderen ze online marketing bureau’s om hen te helpen met een influencer campagne. Dat kan zijn om meer producten te verkopen of voor hun online reputatie management als merk.
In eerste instantie vooral vanuit hun lol en liefde om hun ervaringen te delen en leuke berichten en video’s te posten. Maar tegelijkertijd gaan er allerlei geheimzinnige, zakelijke mechanismen schuil achter het influencerschap. In dit artikel lichten we een tipje van de sluier op.
Wat is een influencer
Om te beginnen even een definitie of omschrijving van een influencer. De meest basale omschrijving van een influencer is “iemand die je koopgedrag beïnvloed”. De invloed hebben ze niet zomaar, nee die komt voort uit hun autoriteit, kennis, band met hun volgers of hun status.
Wat voor soort influencer wil jij zijn?
Kort gezegd zijn er 3 soorten influencers;
Aspiratie of ambitie influencers.
Dit zijn mensen die een voorbeeldig leven leiden in luxe en schoonheid en die daar heel veel foto’s berichten en video’s over posten. Veel mensen ambiëren een zelfde soort leven en daarmee dezelfde producten en diensten.
Autoritatieve beïnvloeders
Dit zijn mensen die een autoriteit zijn in hun eigen wereld, dus in hun branche. Ze zijn echte leiders of toppers in hun niche omdat ze daar veel in bereikt hebben en zij worden daarom gewaardeerd en beïnvloeden vanuit die hoedanigheid hun volgers.
De gewone dagelijkse beïnvloeders die we allemaal kennen
Dit zijn de mensen die je kent van de volleybal of op school, mensen uit je dagelijkse omgeving. Die hebben ook invloed op jouw koopgedrag omdat je eerder iets aanneemt of nadoet van iemand uit je eigen omgeving, zoals een paar coole sneakers bijvoorbeeld.
Wat verdient een influencer?
Dat loopt natuurlijk enorm uiteen, maar tegelijkertijd liegen sommige bedragen er niet om! De Financial Times concludeerde kort geleden dat een influencer met 100.000 volgers op Instagram tussen € 2.000 en € 2500,- euro per post kan verdienen. En dan hebben we het nog niet over de celebrities met tussen de 4 en 20 miljoen volgers die met elke post zo’n € 15.000,- verdienen.
Hoe wordt je influencer?
Influencer worden is niet zo gemakkelijk, zeker niet zoals dat vroeger was toen de online concurrentie op sociale media nog niet zo groot was. Tegenwoordig kan iedereen met een telefoon, kortom iedereen, influencer worden.
Hier een aantal belangrijke stappen als je de stap wilt wagen;
- Zorg voor een gedegen contentstrategie
Je volgers volgen je voor … je content. Dus het succes van je influencerschap valt of staat met; wat je post, hoe vaak je post, wanneer je post en hoe je posts aanslaan bij je volgers.
- Kies je niche
Zoals met elke vorm van marketing is het belangrijk dat je een keuze maakt en ergens voor staat, en daar ook voor gaat. Het is belangrijk dat je een expert wordt, een specialist, iemand die alles kent van en doet voor… fashion, travel, fitness, kortom “kies je niche”
- Creëer een personage
Zorg dat mensen je herkennen en ergens aan kunnen onthouden. Een personage, maak een statement, verkoop jezelf en zorg dat je bij mensen blijft hangen.
- Wees actief
Zorg dat je veel post en er ook bent als mensen jou op zoeken, dus beantwoord de reacties en comments op je post, creëer een netwerk en een community. Ga samenwerken met andere influencers of mensen uit je niche. En post je content op meerdere kanalen zodat je een breed publiek bereikt.
- Zorg voor een goede vindbaarheid
Als influencer bereik je des te meer mensen als je goed gevonden wordt. Dat proces noemen we zoekmachine optimalisatie (SEO) en dat kan voor websites, maar bijvoorbeeld ook voor YouTube video’s. Hier lees je meer over wat is SEO en hoe SEO werkt.