Wat maakt een jong bedrijf een startup?
De wereld van startups is omgeven door een groot aantal misvattingen. Als we aan ‘startup’ denken, stellen we ons een groep millennials voor die apps aan het chatten zijn rond een tafelvoetbaltafel, in skinny jeans en witte sportschoenen. Hoewel dit verre van het standaardscenario is, zit er altijd een kern van waarheid in dergelijke stereotypen. Er is inderdaad een “startup-cultuur” en een omgeving die specifiek is voor deze groeiende bedrijven. Dit brengt vaak een platte organisatie en meer informele werkplek richtlijnen met zich mee.
Toch is een nieuw opgericht bedrijf niet per se een startup. De term startup is voorbehouden aan bedrijven die innovatief zijn of gebruikmaken van nieuwe technologieën. In tegenstelling tot een typische KMO, moet een startup zijn eigen processen uitvinden en zijn bedrijfsmodel definiëren. Het houdt niet vast aan wat al bestaat of hoe dingen traditioneel worden gedaan. Dit is de uitdaging voor een startup: een eigen businessmodel vinden, erin slagen dit te stabiliseren en snel te groeien (vaak ten koste van de winstgevendheid op korte termijn).
Hoe wordt een bedrijf een scale-up?
Zoals de term al aangeeft, is een scale-up een startup die is gegroeid, van schaal is veranderd. Om naar deze volgende fase te gaan, moet de startup erin geslaagd zijn zijn bedrijfsmodel te stabiliseren en zijn aanbod te industrialiseren. Daarmee heeft het zijn levensvatbaarheid bewezen.
Om als scale up te kwalificeren, moet het voldoen aan bepaalde criteria die inmiddels de norm zijn geworden. De eerste daarvan betreft de jaarlijkse groei. Een scale-up moet een teamgroei van meer dan 20% per jaar registreren, met minimaal 10 medewerkers met een vast contract. In termen van omzet zal een scale-up naar verwachting tussen de €1 miljoen en €3 miljoen genereren. Het moet ook al minstens €1 miljoen hebben opgehaald. Zodra het deze mijlpalen heeft bereikt, bevindt het zich niet meer in de opstartfase of in een situatie van extreme onzekerheid.
Simpel gezegd…
Simpel gezegd, een scale-up is niets anders dan een succesvolle startup. Aangezien het niet voor onbepaalde tijd een startup zal blijven, zijn de vooruitzichten van een jong bedrijf beperkt. Het zal ofwel:
- Failliet gaan
- Voltooi een exit en/of fuseer met een grote groep of een scale-up
- Word een scale-up.
Een scale-up streeft er doorgaans naar zijn ontwikkeling voort te zetten en zijn markt uit te breiden, met name door sterke internationale ambities te hebben. Shift Technology is een voorbeeld van een door Early Metrics beoordeelde Franse startup (gerangschikt in de top 2% van meest veelbelovende startups) die een scale-up is geworden. Het is zelfs al actief in Noord-Amerika en Zuidoost-Azië.