Naast particulieren zijn ook ondernemers tegenwoordig erg druk met het doorvoeren van maatregelen om meer te verduurzamen. Verduurzaming van bedrijfsprocessen, producten en apparatuur dat binnen het eigen bedrijf wordt gebruikt, levert namelijk voor de hele samenleving voordelen op en niet alleen voor ondernemingen zelf. Denk hierbij aan een beter milieu, een reductie van de CO2-uitstoot, een gezondere werkvloer en kostenbesparing. Maar wat zijn op dit moment, anno 2022, de grootste en belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid op de zakelijke markt?
1. Flinke toename in het gebruik van duurzame verpakkingen
Een duidelijke maar weinig verrassende trend die de laatste jaren in opkomst is, is de sterke toename van het gebruik van duurzaam verpakkingsmateriaal. Duuurzame verpakkingen zijn gemaakt van materiaalsoorten en grondstoffen die het milieu niet onnodig belasten. Bekende voorbeelden zijn duurzaam papier en karton met het FSC-keurmerk, wat inhoudt dat het om gerecyclede grondstoffen gaat die niet leiden tot onnodige bomenkap. Let er als ondernemer of fabrikant op om voor dit soort verpakkingsmaterialen te kiezen voor jouw producten en goederen.
2. De populariteit van een duurzame oplossing voor de toekomst: spuitgieterij
Een andere duurzame trend in de zakelijke wereld is het fenomeen spuitgieten. Spuitgieten is een techniek waarbij kunststoffen in allerlei vormen en modellen gegoten kunnen worden. Deze techniek is de laatste jaren steeds duurzamer geworden. Zo wordt er geen kunststof verspild met deze aanpak en kan er altijd maatwerk geleverd worden voor de industrie en bouw.
3. Naar een circulaire economie: recyclen, delen en (ver)huren
Een grote en brede maatschappelijke trend, die ook in de zakelijke markt duidelijk groeit, is het streven naar een circulaire economie. Binnen dit type economie is recycling van grondstoffen en producten het uitgangspunt. Ook hergebruik van goederen, door deze te delen, huren of verhuren, draagt bij aan een circulaire economie. Steeds meer ondernemers huren hun machines, vervoersmiddelen, apparaten en gereedschappen. Zo kan de industriële productie afgeremd worden, zijn er minder nieuwe grondstoffen nodig en neemt de CO2-uitstoot af. En dat is natuurlijk goed voor het milieu en het klimaat.
4. Van fossiele brandstoffen naar elektriciteit
Steeds meer zakelijk ondernemers, zowel bedrijven als zzp’ers, proberen een bijdrage aan verduurzaming te leveren door waar dat kan te kiezen voor elektrische oplossingen in plaats van fossiele brandstoffen te gebruiken. De eenvoudigste manier om dit te doen, is door gebruik te maken van een elektrische auto. Deze wordt hierbij steeds vaker niet gekocht, maar gehuurd via een aantrekkelijk leasecontract. Ondernemingen stimuleren hierbij ook hun personeel om de overstap naar elektrische mobiliteit te maken. Zo zien we op parkeerplaatsen van bedrijven, fabrieken en bij kantoren steeds meer laadpalen geplaatst worden, zodat medewerkers daar hun elektrische auto kunnen opladen tijdens werktijd. Ook zijn er veel ondernemers die hun personeel via fietsplannen aanmoedigen om vaker de fiets te pakken. Medewerkers krijgen bijvoorbeeld btw-korting op de aanschaf van een elektrische fiets. Zo worden ze ontmoedigd om de auto te pakken. Al met al zijn dit positieve ontwikkelingen, waar het milieu, klimaat en de toekomstige generaties ons dankbaar voor zullen zijn.