Wist jij dat het aantal verzonden pakketten in de honderden miljoenen op jaarbasis ligt? Dat zijn er dus heel wat per dag. Hier komt nog eens bij dat er steeds meer eisen gesteld worden aan alles wat hier mee te maken heeft. Denk aan de verpakkingen zelf, maar ook aan bijvoorbeeld de levering. Benieuwd naar de (toenemende) trends op dit gebied? In dit artikel worden er drie beschreven.
1. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel
Een milieubewuste insteek is voor veel consumenten van belang. Dit is dan ook iets waar verkopende partijen in toenemende mate rekening mee houden. Wil je als ondernemer verzenddozen kopen, ga dan dus voor dozen met een FSC keurmerk. Dit keurmerk geeft aan dat het materiaal op een ecologisch verantwoorde manier gewonnen is. Hierbij zie je eveneens dat er meer oog is voor recycling, wat eigenlijk op al het verpakkingsmateriaal van toepassing is. Zo bevatten retourverpakkingen steeds vaker een speciale sluitstrip, waardoor deze hergebruikt kan worden en wordt vaker gekozen voor een tape die gemaakt is van duurzaam kraftpapier.
2. De verwachting van een snelle levering
Doordat er veel gewerkt wordt met slogans als “morgen al in huis” is er een bepaalde verwachting gecreëerd. Mensen balen er al snel van als een levering een aantal dagen op zich laat wachten en zoeken daarom gericht naar een verkopende partij die wél snel kan leveren. Een duidelijke trend die dan ook te zien is, is het aanbieden van super snelle en soms zelfs directe leveringen. Daar waar er bovendien op de zondag of laat in de avonden voorheen niet altijd geleverd werd, is dit steeds meer mogelijk. Wachten op de pakketdienst van PostNL hoeft hierbij niet eens meer, want het aantal zogeheten flitsbezorgers is in een rap tempo toegenomen.
3. Hoe houd je de kosten laag?
Met al die pakketten die verzonden worden, lopen de kosten natuurlijk behoorlijk op. Steeds meer is te zien dat bedrijven hier op inspelen door bijvoorbeeld het aanbieden van bezorgbundels. Dit enerzijds om klanten min of meer aan hen te binden en zo meer omzet te generen, anderzijds om leveringen binnen bepaalde tijdsblokken aan te bieden, die voor een bedrijf planningstechnisch en financieel voordeliger uitkomen. Een andere trend die je steeds vaker ziet, is het rekenen van kosten voor pakketten die retour komen. Het feit dat dit laatste namelijk voorheen bij veel bedrijven kosteloos was, leidde tot een groot gemak van consumenten om maar meer te bestellen dan strikt nodig, met een retourzending tot gevolg.