Wanneer een nieuw en veelbelovend bedrijf zijn beursgang heeft, kan deze gebeurtenis het financiële en zakelijke nieuws domineren. Maar wat gebeurt er nou echt? Welke invloed heeft het op de financiële markten? Vier vragen beantwoord.
Is het een beursgang of IPO?
In het Engels wordt een beursgang omschreven als een IPO, en dit staat voor Initial Public Offering. De aandelen worden heel letterlijk dus voor het eerst publiekelijk aangeboden. Dit is dus de eerste keer dat een particulier bedrijf aandelen op een beurs verkoopt aan externe en doorgaans voor het bedrijf onbekende investeerders. Beleggers kunnen die aandelen vrij kopen en verhandelen, en het bedrijf kan niet langer bepalen wie de aandelen bezit.
Waarom gaan bedrijven naar de beurs?
Omdat het aandeelhouders in staat stelt een rendement op hun investering te realiseren, en omdat het een krachtige manier is om snel geld in te zamelen. Het bedrijf gebruikt dat geld om te investeren in schaalvergroting, schulden af te lossen of nieuwe producten te lanceren.
Een bedrijf dat jarenlang meer klanten heeft kunnen aantrekken door goed management zal op een gegeven willen doorgroeien. Waar eerst de focus lag op het laten groeien van traffic middels SEO, zal bij de grotere bedrijven die de concurrentie enigszins hebben verslagen de focus liggen op merkherkenning en schaalvergroting.
Doorgaans gaan bedrijven de beurs op omdat ze een punt in hun groei hebben bereikt waar het niet langer een optie is om te leven van private partijen. De bedragen worden zó groot, dat men naar een plek moet uitwijken waar miljoenen investeerders worden samengebracht.
Deze plek is de aandelenbeurs! Een beursgang kan gezien worden als de volgende stap in de groei van een bedrijf. lees hier verder over de aandelenbeurs, en welke producten men hier zoal verhandelt, zoals opties.
Wat betekent het voor de bedrijfsvoering?
Een beursgang betekent ook een enorme verandering in de manier waarop het bedrijf opereert. Aangezien het niet langer een privébedrijf is, is het verplicht om op gezette tijden financiële rapporten te publiceren, zodat aandeelhouders en beleggers weten wat ze kopen.
Daarnaast houdt een beursgang ook een verlies van invloed in. In ruil voor de investeringen die het bedrijf binnenhaalt, moet het bestuur van een bedrijf een deel van haar invloed weggeven.
Een aandeelhouder wil immers wel iets te zeggen hebben over wat er met zijn of haar geld gebeurt. Het bedrijf moet aandeelhouders bijvoorbeeld stemrecht geven bij sommige beslissingen, zoals wie in de raad van bestuur zit.
Gaat het altijd goed?
Hoewel een beursgang vaak aantrekkelijke kansen zijn om aandelen van populaire en upcoming bedrijven te kopen, moet men er rekening mee houden dat bedrijven op hun eerste handelsdag al veel van hun aandelen waarde verliezen. Facebook verloor bijvoorbeeld direct waarde en deed er meer dan een jaar over om boven de prijs te komen waarmee het naar de beurs ging.
Ook als er wordt gesproken over een beursgang, kunnen bedrijven het weer afblazen. Dit was het geval met bol.com, dat de beursgang afhield vanwege suboptimale omstandigheden op de beurs.