Productiviteit verhogen
We werken zo’n 8 uur per dag op kantoor. Maar slechts 3 tot 4 uur daarvan zijn we écht productief. Het is geen hogere wiskunde dat je als werkgever er groot belang bij hebt dat je werknemers tijdens werktijd zo productief mogelijk zijn. De werkomgeving kan een hele grote invloed hebben op de productiviteit. Tijd om de inrichting van kantoor eens onder de loep te nemen en zo de productiviteit van je werknemers te verhogen!
5 tips om in te richten
- Zorg voor een fijne open ruimte met genoeg daglicht. Zo ontstaat er tussen collega’s een wisselwerking, wat een goede prikkeling kan zijn voor de productiviteit. Er moet wel ruimte zijn voor rust en afzondering, mochten werknemers dit nodig hebben. Bijkomend voordeel van een open ruimte is dat er zo meer werkplekken gerealiseerd kunnen worden.
- Zorg behalve voor genoeg daglicht ook voor genoeg frisse lucht. Dit kan door goede luchtfiltersystemen of groene planten. Hierdoor worden jouw werknemers minder snel ziek.
- Zorg voor goed kantoormeubilair, waar je werknemers goed op kunnen zitten. Zo voorkom je lichamelijke klachten en uitval onder je personeel. Het kost natuurlijk geld om het kantoor helemaal opnieuw in te richten. Om daarin te besparen zou je kunnen denken aan gebruikt kantoormeubilair. Hierover verderop in dit artikel meer.
- Hou de inrichting rustig, om afleiding te voorkomen. Zorg wel voor wat kleurrijke accenten om de creativiteit te prikkelen. Maak de inrichting ook een beetje persoonlijk, zodat de werknemer zich op zijn gemak voelt.
- Zorg ervoor dat het kantoor genoeg opbergruimte heeft. Dit geeft rust en overzicht, omdat je alles een vaste plek kunt geven.
Voordelen van gebruikt kantoormeubilair
Zoals eerder genoemd kan je tweedehands kantoormeubilair, zoals gebruikte kantoorstoelen, gebruiken om je kantoor opnieuw in te richten. Dit heeft verschillende voordelen:
- Oude meubels hebben soms een betere kwaliteit dan nieuwe meubels.
- Door oude kantoormeubilair te hergebruiken, hoeven er geen nieuwe producten gemaakt te worden. Dit past helemaal in de trend van vergroenen: het is duurzaam en goed voor het milieu.
- Het is ook goed voor de portemonnee: het is goedkoper om tweedehands kantoor meubelen aan te schaffen dan nieuw kantoormeubilair.
Tot slot
We hopen je met dit artikel aan het denken gezet te hebben. Ben jij er, na het lezen van dit artikel, helemaal klaar voor om je kantoor een opfrisbeurt te geven?
Veel wensen je veel succes met de herinrichting van kantoor.