De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat je als werkgever steeds creatiever moet worden om deskundig personeel te vinden. Zelf de juiste mensen vinden, kost veel tijd. Maak daarom gebruik van digitale sourcing en vind daarmee je nieuwe medewerker, voordat je concurrent dat doet.
Wat verstaan we onder digital sourcing?
Het wervingsproces bij een vacature is erop gericht om geschikte kandidaten te vinden via een advertentie. Uit de reacties wordt een selectie gemaakt van mensen die het beste in het profiel passen. Vervolgens worden deze kandidaten uitgenodigd om het sollicitatieproces te doorlopen. Bij global sourcing is het uitgangspunt van het wervingsproces net iets anders. In plaats van de kandidaten zelf te laten reageren, gaat het wervingsbureau bij global of digital sourcing zelf actief op zoek naar de persoon die aan het opgestelde profiel voldoet. Hierdoor verklein je het aantal kandidaten waar je uit kunt kiezen. Tegelijk is er sprake van verdieping omdat je veel gerichter zoekt naar specialisme.
De technieken bij digital sourcing
Om gespecialiseerde kandidaten te vinden, is het belangrijk een digitale sourcing strategie te volgen. Dit begint met het inventariseren wat de wensen van jou als werkgever zijn. Dit schept duidelijkheid en er kan later in het proces eenvoudiger bepaald worden of een kandidaat in je bedrijfscultuur past. Op basis van dit intakegesprek wordt een doelgroepanalyse gemaakt: wie zoek je en kan de kandidaat die je wenst ook werkelijk gevonden worden? Als dit duidelijk is, zoekt de sourcing professional in zijn eigen database en via speciale, online zoektechnieken naar de mensen die aan het profiel voldoen. De kandidaten die naar voren komen, krijgen een persoonlijk bericht met een aantrekkelijk voorstel om het gesprek aan te gaan.
Hoeveel invloed heb je als werkgever op het wervingsproces?
Als werkgever ben je uiteraard bij het wervingsproces betrokken, maar je hoeft je niet te verdiepen in de werkelijke uitvoering. Totdat het eerste contact is gelegd en de uitnodiging voor een gesprek op tafel ligt, kun je je concentreren op je hoofdwerkzaamheden. Het vervolg van het wervingsproces neem je dan voor eigen rekening. Of je laat ook dit aan het wervingsbureau over. Hier valt zowel de eerste screening onder als het vervolg van het selectieproces, inclusief het afnemen van een assessment en het bespreken van de arbeidsvoorwaarden.
De voordelen van het inzetten van professionele digitale sourcing
Het aannemen van mensen kost tijd, zeker als je dat zorgvuldig doet. Met digital sourcing verspil je geen tijd omdat er gericht wordt geselecteerd en daarbij rekening wordt gehouden met de specifieke functie-eisen. Je kunt dus rekenen op kandidaten die de gewenste kennis en ervaring hebben. De recruiters zijn volledig op de hoogte van de kenmerken van de branche waarin je werkt en houden daar rekening mee tijdens de selectie en de interviews.
Hebben de kandidaten nog wat extra argumenten nodig om ze te overtuigen? Ook dat kun je aan een sourcing professional overlaten. Dankzij de persoonlijke aandacht houd je de geschikte kandidaten goed in het oog en geef je je concurrenten geen kans om je hierbij een slag voor te zijn.