In de wereld van marketing zijn er ontelbaar veel manieren om op een effectieve manier reclame te maken voor jouw product. Zo kan je gebruik maken van alle technieken en dure campagnes om de wereld bekend te maken met jouw bedrijf of merk. Vaak worden hier belachelijke bedragen aan uit gegeven en is er daarna ook nog twijfel over het daadwerkelijke effect. Een goede oplossing daarvoor is om je geld in te zetten in een radiocommercial, wat veel mensen namelijk nog niet weten is dat het gebruik van radioreclame een relatief goedkope vorm van reclame maken is. Het is namelijk zo dat je voor een bedrag van €2500 al een hele radiocampagne, inclusief radiozendtijd, kunt hebben. Er blijft dan nog maar een vraag over, hoe effectief is het gebruik van radio reclame?
Radioreclame als marketingmiddel
Het zal je wellicht verbazen, maar het uitzenden van jouw commercial op de radio is een ontzettend effectief marketingmiddel. Het is bij radioreclame namelijk mogelijk om op een hele gerichte manier jouw doelgroep te bereiken. Zo zoeken zij vaak zenders uit die aansluiten bij hun eigen imago, interesses en leeftijden én is het een feit dat radio luisteraars vaak heel trouw zijn aan hun ‘eigen’ radiozender. Ook is het mogelijk om met jouw radiospot enkel samen te werken met radiozenders die geografisch interessant zijn, waardoor je zo gericht mogelijk jouw doelgroep kan bereiken. Een andere reden die de effectiviteit van een radiocampagne benadrukt is het feit dat radiocommercials vaak al heel snel tot de verbeelding kunnen spreken, je kan op een hele snelle en makkelijke manier de luisteraar betrokken laten voelen bij het onderwerp, door met muziek, deuntjes en ritmes te spelen kun je luisteraars vaak nog wel dagen lang aan jouw merk laten denken. Het proces dat uiteindelijk leidt tot een goede radiocampagne hoeft maar enkele dagen in beslag te nemen. Een laatste toevoeging hieraan is het feit dat de radio ontzettend veel populaire luisterplaatsen heeft waardoor je met de radiocommercial écht dichtbij je luisteraar kan komen, het wordt dan ook bijna nooit weg gezapt.
Ook interessant voor kleinere partijen
Er mogen dan wel heel veel aanwijzingen zijn dat een radiocampagne een ontzettend effectief middel is, maar als je er de hoofdprijs voor moet betalen is het wellicht alsnog niet de beste keuze. Het werd net al even kort aangehaald, maar het verrassende is dat het maken en uitzenden van een radiospot al vanaf hele goedkope prijzen mogelijk is! Zo zijn er al radiocampagnes inclusief radiozendtijd vanaf €2500, enkel het maken van een radiocommercial kan al vanaf €950. De prijzen worden duurder wanneer er gekozen wordt voor langere commercials of meerdere voice-overs. Uiteraard is de radiozender waar je dit wil gaan laten doen ook van belang. De uiteindelijke conclusie is dat je op een relatief goedkope manier, een hele effectieve marketing campagne in elkaar kan zetten doormiddel van radio reclame waarbij de doelgroep heel gericht gekozen kan worden.