In deze digitale tijd gaat alles snel snel snel en verloopt ons contact vooral online. Natuurlijk ga jij als ondernemer met je tijd mee en kies je uit alle mogelijkheden die tools die jouw bedrijf verder helpen. Maar hoe val je op in al dat digitale geweld. Misschien is het juist wel een goed idee om je klanten of je toekomstige klanten eens iets tastbaars te sturen, gewoon via de post
Direct mail
Direct mail is fysieke marketing. Je benadert de klanten direct en persoonlijk op een originele manier. Geef je creativiteit de ruimte, want er is van alles mogelijk. Een brief over het reilen en zeilen van je bedrijf in het afgelopen jaar. Een kaart om je trouwe klanten te bedanken. Een cadeautje of een uitnodiging. Het kan allemaal. Neem er wel de tijd voor. Zo’n mailing versturen is best veel werk en kan ook aardig wat kosten met zich meebrengen. Je moet dus goed nadenken over aan wie, wanneer en hoe je dit gaat doen. Wat is je doel precies en hoe ga je meten of je dat doel ook haalt?
Externe inschakelen
Het kan verstandig zijn een reclamebureau of andere hulp in te schakelen voor je marketing. Direct mail kan veel opleveren, maar je kan de plank ook volledig misslaan. Met verouderde adressen, niet de juiste aanspreekvorm, een te algemene benadering kun je juist irritatie oproepen. Het is vooral zaak dicht bij jezelf te blijven. Doe het op jouw manier dan trek je ook de klanten die bij jou passen.
En natuurlijk kan direct mail ook niet het enige middel zijn dat je inzet. Als ondernemer van nu laat je als die digitale mogelijkheden natuurlijk niet onbenut. Maar het kan wel een mooi en belangrijk onderdeel zijn van jouw ideale marketingmix.
Respons
In het wilde weg post versturen is digitaal nog wel te doen. Al is dat meestal ook geen goed idee, maar met echte post moet je nog iets zorgvuldiger te werk gaan. Dat kost tijd en aandacht. En juist daarom wil je ook kunnen checken of je post een beetje in goede aarde valt. Geef daarom altijd een adres op voor reacties. Zelfs als mensen je daarop laten weten geen post meer te willen ontvangen is het winst. Je weet dat je post is gelezen en dat deze klant (nu) niet bij je past. Zo verfijn je je adressenbestand van (potentiële) klanten.
Ga slim te werk
Een reactie uitlokken kun je ook doen door mensen uit te nodigen voor een proeverij, een vrijblijvende kennismaking, een netwerkbijeenkomst of een kijkje achter de schermen. Vergeet bij een opening of ander nieuws ook de plaatselijke pers niet. Het is ook geen slecht idee om zo aan het eind van het jaar een direct mail te versturen aan je trouwe klanten. Zij vinden het vast leuk om iets van je te horen. Het geeft een gevoel van verbinding. En natuurlijk kun je ze vragen bij hun volgende bezoek of bestelling ook nieuwe klanten aan te dragen eventueel in ruil voor korting.