Waar vroeger secundaire arbeidsvoorwaarden echt een luxe waren, is dat tegenwoordig wel veranderd. Goede werknemers vinden is steeds meer een uitdaging geworden door de krapte op de arbeidsmarkt. Je zult als werkgever dan ook meer moeten doen om je werknemers tevreden te houden. Welke zaken je kunt bieden zodat ze blij en gelukkig blijven? Dat zijn de zogenaamde secundaire arbeidsvoorwaarden. De ene werkgever gaat hier verder in dan de ander, maar er is een pakket waar je vandaag de dag niet meer omheen kunt. Hier tref je ze op een rij.
De hardware
In het digitale tijdperk kun je er als werkgever niet meer omheen om je werknemers van digitale middelen te voorzien. Dit hoeven niet altijd de nieuwste exemplaren te zijn, een iPhone 12 of Samsung S21 FE zijn al voldoende in veel gevallen. Een stukje voordeliger dan de nieuwste versies, maar nog steeds een mooi stukje techniek. Geef ze daarbij ook een databundel en belminuten. Dit hoeft niet altijd grenzeloos te zijn, maar wel ruim genoeg. Doe ook niet moeilijk over het privégebruik van de telefoon. Je kunt je werknemers niet verplichten om altijd twee telefoons bij zich te hebben. Hetzelfde geldt voor laptops.
Flexibel
Tegenwoordig is het als werkgever ook een must om flexibel te zijn, zowel in werkuren als werkplek. Uiteraard alleen bij de functies waar dit ook daadwerkelijk mogelijk is. Maar bied de mogelijkheid om een aantal dagen thuis te werken en ook buiten de reguliere kantoortijden. Dit biedt werknemers de mogelijkheid om hun leven en werk optimaal te combineren. Iets wat je als werkgever uiteindelijk ten goede komt.
Collectief
Naast bovenstaande is het als werkgever ook zeer regulier geworden om collectieve zaken aan te bieden, zeker bij grote organisaties. Denk aan collectieve sportabonnementen en collectieve zorgverzekeringen. Deze voordelen leveren niet alleen je werknemers wat extra’s op, maar ook jou als werkgever kan hier een ruim fiscaal voordeel mee behalen.
Kortom, voorheen werden secundaire arbeidsvoorwaarden nog wel eens als luxe gezien. Dit is vandaag de dag wel anders. Het is een basis geworden in de huidige arbeidsmarkt. Houd hier rekening mee en bied werknemers dit aan. Uiteindelijk zal deze investering zichzelf weer terugbetalen in tevreden werknemers die langer blijven. Ook zullen ze gemotiveerder en met meer plezier hun werk doen. Allemaal aspecten wat de totale organisatie uiteindelijk ten goede komt. Eigenlijk kunnen we dus wel stellen dat secundair, primair is geworden.