Nederland is, zoals we weten, een “open economie”. Onze export aan goederen en diensten vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 69% van het bruto binnenlands product (bbp) en draagt daaraan 29% bij (de rest is import/doorvoer gerelateerd). Van de export gaat 84% naar EU lidstaten, waaronder Duitsland met afstand het belangrijkste is (25%), gevolgd door België (12%), Frankrijk (9%) en Groot Brittannië (8%).
Voordelen met zaken doen in duitsland
In een tijd van binnenlandse recessie is het voor ondernemingen (ook in het MKB) verstandig het blikveld te verruimen en daarbij liggen onze oosterburen als bijkomende afzetmarkt voor de hand:
- De afstanden zijn relatief beperkt, de verbindingen snel en goed
- De economische situatie is relatief robuust (alhoewel natuurlijk ook Duitsland niet van de gevolgen van de economische teruggang gevrijwaard blijft)
- Duitsland en de meeste Duitse ondernemingen zijn betrouwbaar, belastbaar en transparant
- Duitsland heeft een sterke, technologisch hoogwaardige maakindustrie
- Duitsland is bij uitstek een bolwerk voor MKBs, vaak in handen van individuen of families
- Duitsland heeft een sterke positie opgebouwd in globale groeimarkten (bijvoorbeeld China, Brazilië), wat een zekere mate van crisisbestendigheid oplevert.
Zijn er obstakels of aandachtspunten?
Toch is er bij veel kleinere ondernemingen een zekere terughoudendheid om deze stap te zetten, en zijn daadwerkelijke verkenningen vaak niet succesvol. Twee belangrijke redenen:
- Taalvaardigheid. Duitsers hechten aan kwalitatief hoogwaardige communicatie in hun eigen taal. Zij zijn meestal aanzienlijk minder vertrouwd met het Engels. Zelfs waar dit geen probleem is, achten ze het Duits onontbeerlijk voor formele afspraken en verbintenissen. Aan onze kant schieten we wat dit betreft veelal te kort, temeer waar het onderwijs in het Duits toenemend te wensen overlaat.
- Cultuurverschillen. Duitsers neigen meer tot vormelijkheid in persoonlijke interactie en zijn onaangenaam verrast door de familiariteit die hier te lande “normaal” is. Gebruik van voornamen en tutoyeren in een zakelijke relatie zijn uitzondering en veronderstellen ten minste een zeer langdurige band. Academische en andere titels worden in het gesprek ten volle meegenomen (“Herr Doktor”, “Frau Direktor”).
Het is zonde en onnodig hierdoor van een opening naar het oosten af te zien. Ik vervul graag de brugfunctie om de hindernissen weg te nemen. Ik beheers Nederlands, Duits (en ook Engels) op moedertaalniveau. Bovendien bekleedde ik meer dan 15 jaar leidinggevende posities in het Duitse bedrijfsleven en was daar ook woonachtig (Beieren en NRW). Het behoorde tot mijn taken mogelijkheden tot samenwerking economisch en organisatorisch te onderzoeken, ze te effectueren en formele overeenkomsten gestalte te geven. Mijn aandachtsgebieden waren de hightech, de maakindustrie en de dienstverlening.