Linkbuilding is een belangrijk aspect in SEO marketing. In de tegenwoordige concurrentie op het internet is het een essentieel onderdeel wat betreft zoekmachine optimalisatie. Wanneer je dit niet zult toepassen zul je veel potentiële zaken mislopen. Toch blijft de vraag of het wel zo belangrijk is. Is linkbuilding wel zo essentieel als verkondigd wordt? In dit artikel zullen diverse aspecten van linkbuilding belicht worden waardoor je een goed beeld kan krijgen over de belangen van linkbuilding.
Wat is linkbuilding precies?
Linkbuilding is een strategie dat ervoor zorgt dat verschillende websites aan elkaar worden gelinkt door middel van hyperlinks. Dit helpt gebruikers van de website om gemakkelijk tussen pagina’s te switchen. Om dit beter te kunnen uitleggen stappen we even in de rol van de gebruiker van de website. Ben jij iemand die naar de tweede pagina gaat na het zoeken van een bepaald product? Vaak kiezen mensen voor één van de bovenstaande websites omdat dit ze een vertrouwd gevoel geeft.
Door het gebruiken van de methode “linkbuilding” zorg je ervoor dat jouw website een hogere positie krijgt op belangrijke zoekwoorden bij zoekmachines zoals BING of Google. Vindbaarheid is hierbij een belangrijk woord, want door een goed vindbare website te hebben zul je een hoge autoriteit vergaren op het internet. Hoge autoriteit staat hierbij weer gelijk aan het feit dat de website hoger in de zoekresultaten komt te staan. Dit is net alsof jouw winkel zich aan het begin van de meest drukbezochte straat bevindt, in plaats van een nauwelijks zichtbaar plekje. De beste manier om op een goede plek te staan is om linkbuilding toe te passen.
Toch snappen wij ook dat dit best ingewikkeld kan lijken. Het doel om een uiteindelijke hogere positie te krijgen in zoekmachines wordt dan ook vaak voorbij gegaan omdat er fouten worden gemaakt. Met enkel en alleen linkbuilding kom je er helaas niet. Linkbuilding uitbesteden is in dit geval voor veel bedrijven een optimale uitkomst. Professionele marketingbureau’s weten namelijk exact wat ze aan het doen zijn als het aankomt op het vergroten van autoriteit.
Waarom zou je gebruik maken van linkbuilding?
Voor als je nog twijfelt aan de effectiviteit van linkbuilding, hebben we nog een aantal voordelen van linkbuilding op een rijtje gezet.
Merk zichtbaarheid
Door het gebruik van linkbuilding zal jouw website hoger in de zoekmachine komen te staan. Dit zorgt ervoor dat je beter bereikbaar wordt voor doelgroepen die je anders waarschijnlijk niet zal bereiken. Op deze manier wordt je merk beter zichtbaar waardoor je uiteindelijk meer winst zal maken.
Verhoogt merkautoriteit
De concurrentie op het internet is hoog. Wanneer klanten je niet zien als een autoriteit in de brache waar je in zit, zullen ze je niet vertrouwen. Een hoge ranking in de zoekmachine zal ervoor zorgen dat klanten je gaan vertrouwen, want waarom zou je anders bovenaan staan? In de online ruimte worden aanbevelingen gedaan via merkvermeldingen en backlinks. Hierdoor zal je merkautoriteit verhoogt worden. Denk hier bijvoorbeeld aan websites als Bol en Amazon. Deze websites zijn inmiddels zo bekend dat ze een hogere merkautoriteit hebben bereikt.
Waarom zou je linkbuilding zelf doen?
Op de vraag of linkbuilding wel effectief is, kunnen we een kortstondig antwoord geven: Ja!
Toch is linkbuilding een stressvol, ingewikkeld en tijdrovend proces. Stel je voor dat je elke maand honderden linkmogelijkheden moet bereiken en de inhoud van deze teksten moet schrijven. Dit is enorm veel werk. Als je al een bedrijf runt, kost marketing in veel gevallen al veel van je tijd en energie. Ook zijn er hele specifieke strategieën voor linkbuilding die een professioneel marketingbureau beter kan uitvoeren. Als je van de voordelen van linkbuilding wil gnenieten, maar helaas niet de tijd, energie of middelen hebt om deze zelf te doen kan je linkbuilding uitbesteden. Op deze manier kunt u genieten van de voordelen van linkbuilding zonder er energie in te hoeven steken.