Zoek je naar de beste manier om nieuwe medewerkers aan te trekken? Dan zijn er twee mogelijkheden: Employer Branding of recruitment. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen beide methodes? En welke methode is voor jouw bedrijf de beste keuze? In dit artikel leggen we het verschil uit en geven we tips over hoe je kunt beslissen welke methode het beste bij jou past.
Een sterker imago met Employer branding
Employer branding heeft als voordeel dat het je bedrijf een sterk imago geeft. Dit kan ervoor zorgen dat je makkelijker goede kandidaten aantrekt. Er is echter altijd een risico dat je bedrijf niet helemaal aan de verwachtingen van je kandidaten kan voldoen. Daardoor kan het zijn dat je kandidaten teleurgesteld zijn en weer snel vertrekken.
Een oplossing voor de lange termijn
Ook is Employer branding een lange termijn investering. Dit betekent dat je minder snel resultaat ziet, maar dat het uiteindelijk wel meer oplevert. Daardoor kan Employer branding wel een tijdrovende bezigheid zijn. Je moet namelijk investeren in het opbouwen van een sterke Employer brand voordat je er resultaat van gaat zien. Daardoor is het voor bedrijven die snel resultaat nodig hebben, niet de beste keuze.
Je ziet onmiddellijk resultaten en hebt meer controle
Recruitment heeft als voordeel dat je snel resultaat ziet. Je kunt meteen gaan zoeken naar de juiste kandidaten en je hoeft niet eerst tijd te investeren in het opbouwen van een sterke Employer brand. Daardoor is het voor bedrijven die snel kandidaten nodig hebben, de beste keuze.
Ook heb je met recruitment meer controle over wie er bij jouw bedrijf komt werken. Dit kan handig zijn als je snel iemand nodig hebt die aan bepaalde eisen voldoet. Hierdoor weet je zeker dat je kandidaat aan alle verwachtingen voldoet en dat er geen teleurstellingen zullen ontstaan.
Employer branding is ook uit te besteden
Als laatste voordeel is Employer branding ook uit te besteden aan bijvoorbeeld aan andere partijen. Bedrijven als Jibser kunnen het volledige ‘branding proces’ voor je uitvoeren. Jibser is gespecialiseerd in het effectief aanleveren van de juiste mensen aan bedrijven die naarstig op zoek zijn naar nieuw personeel. Daardoor heb je geen recruitment bureau nodig om nieuwe werknemers te werven. Daarnaast is dit een betaalbare optie die ook nog eens modern is. Er is namelijk volop ingezet op het digitaal maken van de recruitment markt. Met deze vorm ben je er dus zeker van dat je zonder zelf te veel energie in te zetten de juiste kandidaten voor je bedrijf vindt.
Dus, welke methode is het beste voor jou? Dat hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld hoe snel je iemand nodig hebt en hoeveel tijd en geld je bereid bent te investeren in het aantrekken van nieuwe medewerkers. Als je bedenkt wat voor soort bedrijf je wilt zijn en welke kandidaten bij jou passen, dan kun je een beter beeld krijgen van welke methode het beste bij jou past. Wij wensen je alvast veel succes met het vinden van het juiste personeel voor je bedrijf.