Hoe vaak klik jij door naar de 2e pagina in Google? De meeste mensen komen niet verder dan de eerste paar zoekresultaten. Zelfs 2/3e komt niet verder dan de eerste 5 resultaten. De uitspraak: ’The best place to hide a body is page two of Google’, moet je niet natuurlijk niet te letterlijk nemen. Maar je snapt het punt.
Wil jij meer bezoekers halen uit Google, dan is het belangrijk op met de juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf bovenaan te staan. Maar hoe ga je daarvoor zorgen?
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimalization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Wat houdt dit in? Met SEO zorg je ervoor dat je een hogere positie krijgt in zoekmachines. Hoewel SEO dus in verhouding goedkoop is, is het nadeel van SEO dat het lang kan duren voordat jouw website richting de bovenste positie op pagina 1 kruipt.
Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel: Adverteren via betaalde advertenties in zoekmachines. Met SEA maak je advertenties die doorlinken naar pagina’s van jouw website. Je betaalt alleen voor een tekstadvertentie als een bezoeker daadwerkelijk op de link klikt, dus niet als jouw zoekresultaat getoond wordt.
5 redenen waarom SEO en SEA elkaar versterken
Het doel van SEO en SEA is hetzelfde, meer klanten trekken naar jouw website! Maar hoe versterken ze elkaar?
SEO en SEA werken perfect samen. Niet alleen kun je door zowel SEO als SEA in te zetten je zichtbaarheid vergroten in de zoekresultaten doordat je simpelweg 2 keer vertoond wordt. Onderling versterken ze elkaar ook.
1) De prijs die je betaalt per klik is mede afhankelijk van de kwaliteit van de pagina en hoe goed de pagina geoptimaliseerd is voor het onderwerp. En daar werk je met SEO aan.
2) Om je website te optimaliseren voor zoekmachines is data heel belangrijk. Met SEA-campagnes kun je veel data verzamelen over met welke zoektermen mensen doorklikken naar jouw site.
3) En als je (voor voldoende geld) adverteert in Google, heb je in Google Ads -de advertentietool van Google- de beschikking over data waarmee je kunt zien hoe vaak er op bepaalde woorden wordt gezocht.
4) Websites die geoptimaliseerd zijn voor Google, bevatten vaak veel landingspages die ideaal zijn om advertentiecampagnes op aan te zetten.
5) Zoekmachine optimalisatie gaat tegenwoordig verder dan het vaak gebruiken van bepaalde woorden. Een SEO-specialist houdt zich ook bezig met zaken als snelheid van de website, gebruiksvriendelijkheid, een goede werking op mobiel en nog veel meer zaken die de website verbeteren. En een betere website, laat ook advertentiecampagnes beter presteren.
Kortom
SEO en SEA zijn top hulpmiddelen om jouw website mee te verbeteren en daar meer conversie te halen. SEA kost geld, maar geeft direct resultaat. SEO is gratis, maar geeft resultaten op lange termijn.